-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
– Fortsatt mulig å kjøre fra høst til høst med ett dekksett
Continental opplyser at alle deres vinterdekk for tungbil allerede innfrir nye EU-krav, og presiserer at de nye reglene ikke nødvendigvis hindrer norske transportører i å kjøre høst-høst med ett sett dekk.
Fra 2020 gjelder reglene for alle tungbildekk.
Bakgrunnen er et nytt EU-direktiv for dekk til tunge kjøretøy, som innføres fra 1. november. Fra denne dato skal dekkutrustningen tilhørende nye typegodkjente kjøretøy av kategoriene M, N og O (Direktiv 661/2009) tilfredsstille de nye rullemotstandskravene i ECE reg. 117.02.
– Vi ønsker å presisere at Continentals vinterdekk allerede nå innfrir disse kravene. Transportbransjen kan fortsatt spesifisere nye lastebiler og busser med nåværende Continental-dekk, sier Jan Bjerkli (bildet), Salgs og Markedsdirektør CVT hos Continental Dekk Norge AS.
Teknologien avgjør
Dekk-kjeden Fagdekk og Bridgestone-importøren Gjerde & Byhring har tidligere uttalt at «andre gummiblandinger, nye mønstre og redusert mønsterdybde» er blant virkemidlene som benyttes for å innfri de nye kravene.
Kristian Aslaksrud hos Gjerde & Byhring antydet også at «standardprosedyren» med å kjøre høst-høst ikke lenger vil fungere for alle, som følge av vinterdekk med lavere mønsterdybde. Han mener dette vil føre til at flere tunge kjøretøy vil ende opp med to hjulsett, ett for sommer og ett for vinterkjøring.
Bjerkli hos Continental ønsker å presisere at de nye kravene ikke innebærer at mønsterdybde nødvendigvis må reduseres.
– Kriteriene innebærer heller ikke at norsk transportbransje nødvendigvis må belage seg i mindre grad på å kunne kjøre fra høst til høst uten å skifte dekk. Det vil i så fall være respektive dekkprodusents teknologi som begrenser dette, uttaler Bjerkli.
– Continental har i mange år fokusert mye på å utvikle dekk med lavere rullemotstand og støy. Vår teknologi på disse områdene er svært langt fremme, og nå blir også strengere krav innført i Europa for å tvinge alle dekkprodusentene til å utvikle mer miljøvennlige produkter. Vi imøteser dette, fortsetter han.
Ingen nye mønsterdybde-krav
Reidar Henry Svendsen ved kontor for kjøretøyteknikk i Statens vegvesen bekrefter overfor YrkesBil.no at de nye EU-kriteriene ikke sier noe om mønsterdybde.
– I hvilken grad de nye kriteriene påvirker dekkenes slitasjegradient, er blant annet avhengig av hvorledes den enkelte dekkfabrikant konstruerer dekket i forhold til de nye kravene, forklarer Svendsen.
Han opplyser videre at Vegdirektoratet for tiden ikke har noen planer om å endre kravene til mønsterdybde, verken i sommer- eller vinterhalvåret.
– Det må i så fall først utredes hvilke trafikksikkerhets- og fremkommelighetsmessige konsekvenser eventuelle endringer vil medføre, sier Svendsen.