-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hurra på Lillehammer
Selvfølgelig ble det mye tilbakeblikk da Litra feiret sine første 100 år lørdag. Ikke minst på grunn av en murstein av en bok. Men jommen ble det mye fremtidsrettet også.
Litras røtter er plantet i alternative drivstoffer. Hele to elektriske lastebiler kjøpte de optimistiske pionerene bak Gausdal Bilselskap i det siste krigsåret, 1917, da det ble desperat mangel på bensin.
Det eksperimentet ble ikke vellykket, for å si det mildt. Blant annet fordi de manglet ladestasjoner. Importøren i Kristiania ble tvunget til å ta dem tilbake, så det eksemplaret av en Walker Electric som deltok sammen med alle de andre ekvipasjene på jubileumsutstillingen er en nennsom gjengivelse av det som en gang var.
Satte preg på byen
Og nå går selskapet, som etter hvert er blitt Litra, inn i en ny drivstoff-fremtid. Foreløpig er det tegnet intensjonsavtale på 100 biogass-drevne biler frem mot 2022. Samtidig som de selv er med på å sikre driften denne gang, ved å bygge opp et eget nett av fyllestasjoner.
100 års arrangementet satte preg på byen. Veteranbusser fraktet gjester i en jevn strøm, på plassen mellom de to store idrettshallene var det både utstilling og en rekke aktiviteter, og inne i Haakons Hall ble det dekket til festmiddag.
Sjefen selv, Vegard Narmo, ruslet rundt og var jovial vert. Og en av hans forgjengere, Per Christian Harilstad (til høyre på hovedbildet), gikk der og var minst like fornøyd. «Det var nemlig jeg som sørget for at han kom hit», fortalte han.
Solid bok
Historien er nok litt lenger enn det, men den har vi til gjengjeld fått formidabelt fortalt i en solid bok, 500 sider, med et utrolig billedutvalg. Boken er skrevet av Arvid Møller, som har skrevet en og annen bok før (jeg lurer på om han ikke nærmer seg 170 nå), i tillegg til lang og god aktivitet i NRK og med Kongens Fortjenestemedalje i Gull for sitt forfatterskap.
Dette kan han, her har vi en av de viktigste historiene om norsk landeveistransport, samtidig som det er en glimrende firmahistorie. (Send en mail til Litra, de skal ha 300 kroner – pluss litt porto – for boken). Jeg kommer forresten tilbake til verket i en egen anmeldelse.
Største siden Bergensbanen
Boka sto i stil med resten av arrangementet, enorm av størrelse, («jeg tror dette må være den største transportrelaterte festen siden de åpnet Bergensbanen», sa en veteran), presist gjennomført samtidig som den var veldig inkluderende – unger og oldeforeldre fant seg like godt til rette – og overdådig.
Stor middag til 550 personer, med Elisabeth Andreassen og dans og attåt er ikke hver ag i norsk lastebilbransje.
PS. Som en ekstra bonus hadde Brannvesenet i Lillehammer Åpen Dag samtidig. Unger fikk boltre seg, stiger ble steget, brannslanger ble slanget og blant alle veteranene der hadde de en 1940 Opel Blitz. Kan man tenke et bedre modellnavn på en brannbil?