-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Mercedes-Benz Tourismo nærmer seg
Tyskerne er ikke snauere enn at de kaller nye Tourismo RHD «et økonomisk mirakel av en turbuss».
Tourismo RHD har i mange år vært Mercedes’ desiderte bestselger i turbuss-segmentet. I dag letter produsenten på sløret rundt den nye generasjonen som skal lanseres snart.
«Bortsett fra at det fortsatt handler om skreddersøm etter kundens ønsker, er alt nytt», opplyser fabrikken.
12-14 meter
Fire nye modeller tilbys i tre lengder, fra like under 12 meter og opp til 14 meter. Med dette ønsker produsenten å dekke alt fra shuttle-service-markedet til langdistanse rutekjøring og komfortabel turkjøring.
En ny motor er også lagt til i rangen kundene kan velge blant. Utvalget starter med en OM 936 rekkesekser på 7,7 liter og 354 hestekrefter, og toppes med den nye 456-hesteren som er basert på OM 470 med 10,7 liter slagvolum.
Både utvendig og innvendig design er ny. Førerplassen tilbys med to ulike oppsett, og passasjerdelen kan tilpasses de fleste behov, opplyses det.
Sikkerhet
Som nevnt i starten er det en ting Mercedes skryter ekstra mye av, nemlig det økonomiske aspektet. Det handler blant annet om redusert drivstofforbruk, men de opplyser ikke hvor mye det er snakk om.
Reduksjonen skal blant annet skyldes bussens aerodynamiske design, som reduserer luftmotstanden til en CW-verdi på 0.33. Hvor mirakuløst det hele er, gjenstår å se.
Men Mercedes har mer i ermet. De lover også en buss full av assistanse- og sikkerhetssystemer, som Active Brake Assist 3 og Front Collision Guard (FCG). Flåtestyringssystemet FleetBoard er selvsagt også på plass, her med en versjon spesielt tilpasset buss.
Bussen lanseres i løpet av våren, og vil få sin første offentlige opptreden på messen BusWorld i den belgiske byen Kortrijk i oktober.