Slik blir Enova-støtten til elektriske nyttekjøretøy

Store bedrifter kan få dekket inntil 40 prosent av merkostnaden for elektriske nyttekjøretøy, mens mindre bedrifter kan få dekket inntil 50 prosent.

Publisert

Storforbrukere av fossilt drivstoff kan nå få økonomisk støtte fra Enova til innkjøp av elektriske nyttekjøretøy og hydrogenbiler.

Torsdag ble den nye støtten lansert, under et seminar for utslippsfri nyttetransport i regi av miljøorganisasjonen Zero.

El og hydrogen
Markedssjef Petter Hersleth i Enova opplyser at de kan gi støtte til alle kjøretøy i nyttetransport som bruker elektrisitet og/eller hydrogen, med unntak av elektriske personbiler og hybridkjøretøy.

– Dette betyr at vi kan støtte for eksempel hydrogentaxier og el-varebiler. Elbiler har blitt et vanlig syn i proffmarkedet, og vi ønsker å bidra til at også hydrogenbiler og større el-kjøretøy finner veien inn i norske virksomheter, sier Hersleth.

Store virksomheter kan få dekket inntil 40 prosent av merkostnadene. For små og mellomstore bedrifter er øvre grense 50 prosent.

Ikke de letteste el-varebilene
Enova mener mange av de letteste el-varebilene allerede er konkurransedyktige og lønnsomme sammenlignet med tilsvarende fossilbiler. Derfor vil disse i mange tilfeller ikke omfattes av støtteordningen.

Derimot vil tyngre elektriske eller hydrogendrevne nyttekjøretøy, som kan koste opp mot tre ganger så mye som tilsvarende kjøretøy med fossilt drivstoff, være høyaktuelle for støtte.

– Lønnsomheten vil variere mye fra prosjekt til prosjekt. Særlig for tyngre kjøretøy er markedet umodent, og vi forventer prisfall når flere modeller blir serieprodusert. Derfor baserer vi støtten på faktiske merkostnader og lønnsomhetsvurderinger heller enn fastsatte støttebeløp. Da sikrer vi at vi hjelper markedet framover, og at støttenivået er tilpasset både den teknologiske og kostnadsmessige utviklingen, sier Hersleth.

Stiller krav
Enova stiller som krav at prosjektet må føre til redusert eller konvertert energibruk (fra fossile drivstoff til elektrisitet eller hydrogen) som tilsvarer omtrent 10.000 liter diesel i året.

– Avhengig av driften i den enkelte virksomheten tilsvarer dette omtrent ti lette varebiler, 2–3 taxier eller ett tyngre kjøretøy, sier Hersleth.

Det vil også være mulig å få støtte til infrastruktur, men kun det som er nødvendig for å drifte det konkrete prosjektet (et eller flere kjøretøy). Rene infrasturktur-prosjekter omfattes ikke av støtten.

Enova stiller krav om at søkere må drive med næringsrelatert gods- eller persontransport, og at selskapet må være registrert i norsk foretaksregister. Selskaper som er inne i et pågående anbud kan ikke motta støtte til kjøretøy tilknyttet anbudet.

– Den som søker må imidlertid ikke eie kjøretøyet selv, men må være tilknyttet økonomisk – for eksempel transportselskaper som organiserer selvstendig næringsdrivende, forklarer Hersleth.

LES OGSÅ: Bring kjøper store el-varebiler

Viktig verktøy
Zero hilser den nye støtteordningen velkommen.

– Målet om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, som Stortinget har vedtatt for personbiler, er fullt mulig å nå også for varebiler, sier Kari Asheim, fagansvarlig transport i Zero.

Hun mener støtten blir ett viktig verktøy for å få fart i overgangen til utslippsfrie nyttekjøretøy, men påpeker at det vil trengs flere.

– Her har også lokalpolitikerne en viktig rolle, sier Asheim.

Nytt Zero-prosjekt
Til seminaret torsdag hadde Zero samlet en rekke transportaktører for å starte opp et felles prosjekt for utslippsfri nyttetransport. Målet er å bidra til å utvikle virkemidlene som trengs for å få samme farten på overgangen til utslippsfri nyttetransport som Norge har hatt for personbiler gjennom elbilpolitikken.

En første milepæl organisasjonen håper å nå tidlig i det nye prosjektet er å doble antallet elvarebiler – fra dagens cirka 2.500 registrerte.

Prosjektet jobber også med å få i gang markedet for elektriske lastebiler – både på batteri og hydrogen. Asko har allerede en batterilastebil i drift og har bestilt hydrogenlastebiler fra Scania, som er ventet å være klare i 2018.

– Det er viktig at det nå også settes fart på utbygging infrastruktur for lading og hydrogen, og at det offentlige planlegger for en skikkelig koordinering av dette, sier Asheim.

Powered by Labrador CMS