– Jeg syns ikke det er greit, langt der ifra

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Østfold raser over prisøkningen på Bastø Fosen-ferjene. Lokalleder Erik Graarud tror tungtransporten vil velge alternative veier.

Publisert

YrkesBil.no fortalte tirsdag at du fra 1. januar 2017 kan betale med AutoPASS-brikke på Norges mest trafikkerte ferjestrekning - Bastø Fosen.

Med større ferjer og flere ferjeavganger øker kapasiteten med omtrent 30 prosent. Men fordi alle bilpassasjerer, fotgjengere og syklister fra nyttår skal reise gratis, økes ferjetaksten for de fleste kjøretøygruppene for å kompensere for inntektsbortfallet.

For større kjøretøy er lengdeklassene justert, så prisendringen vil variere avhengig av lengden på kjøretøyet. For et vogntog over 22 meter øker prisen fra 855 kroner i dag til 1.132 kroner. Eventuelle rabatter er da ikke medregnet.

NLFs lokalleder i Østfold, Erik Graarud, tror tungtransporten vil finne alternative veier når fergeprisene øker.

– Prisen settes opp altfor mye. Jeg syns ikke det er greit, langt der ifra. Jeg tror nok trafikken kommer til å gå via Drammen, eller Oslofjordtunnelen og Drøbak. Jeg tror mange kommer til å slutte å bruke Bastø Fosen, det blir en for stor kostnad, sier Graarud til NRK Østfold.

Han viser til at prisene for lastebiler økte med 17 prosent i 2015, og at de fra nyttår skal økes med opptil 32 prosent for de største lastebilene før rabattene trekkes fra.

– Hvis vi slår det sammen med økningen nå så er vi oppe i en økning på nesten 50 prosent på to år. Det er tross alt et riksveisamband, det burde egentlig ikke kostet noe i det hele tatt, sier Graarud.

Powered by Labrador CMS