-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Foreslår å prise Euro 6-lastebiler som ladbare hybrider
Slik kan bomtakstene i Oslo bli.
Oslopakke 3-sekretariatet har skissert et forslag til hvordan de fremtidige bompengesatsene i hovedstaden kan se ut.
Der får tyngre kjøretøy med Euro 6-teknologi en pris med utgangspunkt i taksten for ladbare hybridbiler, melder Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Fire kategorier
Bakgrunnen er et ønske om trafikale endringer og forbedring av luftkvalitet i og rundt hovedstaden.
Miljødifferensiering av bompengene er et av tiltakene og gjør seg gjeldende i fire forskjellige kategorier for personkjøretøy under 3.500 kilo: Nullutslippsbiler, ladbare hybrider, bensinbiler og dieselbiler, i stigende prisrekkefølge.
Sistnevnte kategori vil få de tyngste satsene på grunn av sitt relativt sterke bidrag til partikkelutslipp.
Konkrete satser for tunge kjøretøy er ennå ikke bestemt, men også her blir det snakk om miljødifferensiering. Flere modeller foreligger, men utgangspunktet er det samme: Euro 6-lastebiler får en stjerne i margen.
LES OGSÅ: Vil fjerne bomstasjonene
Lavt utslippsnivå
Akkurat som i dag baseres satsene på en sum som står i et gitt forhold til personbilprisene. Hva dette forholdet blir, er gjenstand for diskusjon og sekretariatet er åpen for innspill fra næringen.
Men felles for alle forslag som er fremlagt så langt er satsgrunnlaget hos Euro VI-lastebilene: Dette blir basert på prisen for ladbare hybrider, ikke dieselbiler.
LES OGSÅ: Nå betaler "alle" utlendingene i bommen
NLF presiserer at dette ikke betyr at lastebilene vil få den samme prisen som ladbare hybridpersonbiler, men at satsen blir basert på denne prisen i stedet for prisen for diesel- og bensinkjøretøy.
Grunnen til dette er Euro 6-lastebilenes rekordlave utslippsnivå. Takket være moderne renseteknologi er partikkel- og NOx-utslippet redusert til et minimum. En splitter ny personbil utstyrt med dieselmotor slipper faktisk ut tre ganger så mye NOx som en Euro VI-lastebil.