-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Små godsbiler kjører langt – frakter lite
Små godsbiler er ti ganger flere i antall og kjører over dobbelt så langt med gods som de store lastebilene. Likevel står de små for kun fire prosent av det totale godstransportarbeidet på vei.
Det viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som ble publisert i undersøkelsen «Transport med små godsbiler» fredag. Forrige gang undersøkelsen ble gjennomført var i 2008, men nå planlegger SSB å gjennomføre den hvert femte år fremover.
Sammenligninger med tall fra lastebilundersøkelsen til SSB viser at de små godsbilene kjørte over dobbelt så langt med last som de store lastebilene.
«Det finnes dessuten om lag ti ganger flere små godsbiler enn store lastebiler. Men godsmengden som ble fraktet med små godsbiler, utgjorde kun seks prosent av den totale godsmengden transportert med norske gods- og lastebiler. Andelen til små godsbiler av det totale godstransportarbeidet på vei var fire prosent», skriver SSB.
12 prosent ned
I 2014/2015 kjørte små godsbiler totalt 7,4 milliarder kilometer i Norge. 3,2 milliarder av disse kilometerne ble kjørt med 16 millioner tonn last, fordelt på 94 millioner turer, ifølge SSB. Tilsvarende tall for 2008 er 3,2 milliarder kilometer med 18 millioner tonn last fordelt på 98 millioner turer.
«Det samlede godstransportarbeidet gikk ned 12 prosent til rundt 740 millioner tonnkilometer sammenlignet med året 2008. Nedgangen skyldes delvis færre små lastebiler og kombinerte biler i populasjonen», heter det i undersøkelsen.
Tre av fire kjøretøy i gruppen små godsbiler er små vare- og kombinerte biler med tillatt nyttelast under ett tonn. Denne kjøretøytypen utførte 74 prosent av kjøringen i alt og 67 prosent av kjøringen med last. De stod for 55 prosent av transportmengden, 55 prosent av godstransportarbeidet, 69 prosent av turene og 32 prosent av leveransene.
Mest i Oslo og Akershus
Det er håndverker- og serviceyrkene som er de største brukerne av små godsbiler, med en andel på 59 prosent av kjørte kilometer. Distribusjon utgjorde 11 prosent av kjørte kilometer, mens linjetransport stod for 6 prosent. Det innebærer en liten nedgang siden 2008 for begge sistnevnte grupper.
Desidert mest kjøring med små godsbiler foregikk i Oslo og Akershus, fulgt av Hordaland og Rogaland. I alt 919 millioner kjøretøykilometer i Akershus, 704 i Oslo, 613 i Rogaland og 574 i Hordaland.