-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Lastebiler over 16 tonn opp 9,5 prosent
Etter 10 måneder er veksttakten i lastebilleveransene kun lett avtagende. Men alt går på segmentet over 22 tonn – og Volvo øker ledelsen.
KOMMENTAR: Det meste spennende med oktobertallene fra OFV er at veksttakten for lastebilregistreringer fortsatt holder seg. Tallet for alle lastebiler over 3,5 tonn er hele 6,7 prosent flere registreringer i år enn på samme tid i fjor. Men alle segmenter under 22 tonn taper terreng.
Segmentet 3,5 – 7,5 tonn så riktignok en viss bedring i oktober isolert sett, men tallene er for små til å kunne tilskrive signaleffekt. Og Mercedes tviholder på en andel på over 50 prosent.
Segmentet 7,5 – 10 tonn er også i tilbakegang, men her er det en litt artigere konkurransesituasjon mellom tre-fire merker. Og MAN har lagt seg foran Fuso, med Iveco hakk i hæl.
Segmentet 10-16 tonn synker også som stein. I år er det imidlertid reell kamp om «tittelen» i dette lille segmentet. Mercedes kan fortsatt hente inn MAN før årsskiftet.
Segmentet 16-22 tonn er inne på svenskenes revir. Også dette segmentet går lett tilbake. I teten kjemper Volvo og Scania på kniven, mens Mercedes er komfortabel med 16,5 prosent på tredjeplass.
Segmentet 16 tonn og over er imidlertid vektklassen som teller tradisjonelt og internasjonalt, og for segmentet som helhet er veksten 9,5 prosent.
Merkekampen
Volvo øker fortsatt distansen foran Scania til 218 biler. Merk at alle de «tre store» merkene, med Mercedes på 3. plass, øker i 2014. Og de «fire små» taper kraftig terreng.
Tidligere har det vært normalt å inkludere MAN i «de fire store», men årets markedsandel på 5,7 prosent per utgangen av oktober er skummel. Forhåpentligvis blir merket reddet fra nedrykk etter leveranser i november og desember.