Scania garanterer brukt

Stadig flere nyere brukte lastebiler omsettes i Norge. Hakk i hæl på Volvo, går nå Scania ut med 12 måneder drivlinjegaranti.

Publisert

NÆRINGSLIV: Omsetningen av brukte lastebiler i Norge øker betydelig for tiden. Vi er tilbake på volum og forholdstall med nybilsalget likt gullårene 2006 og 2007. (Se tabell under).

Årsaken er antagelig to-tre-fire-delt. For det første har myndigheten en stund nå gitt stimulanser til å holde lastebilene her i landet (fremfor eksport) gjennom kraftig reduserte omregistreringsavgifter. Og for den del – frastått stimulanser til å velge nyeste Euro-klasse-motorer.

For det andre har det for alvor gått opp for de norske lastebilimportørene hvor viktig det er å holde bilparken i Norge.

Det er ikke fortjenesten per nybil norske importører lever av, men hvor mange verkstedtimer de kan selge til sin rullende bilpark. I tillegg er nye lastebiler blitt så driftssikre at de knapt er innom et verksted de første årene.

Derfor har samtlige importører de siste par årene tatt grep for å sørge for å holde bilene i hjemmemarkedet.

Et siste incitament er nok også at det tradisjonelle eksportmarkedet for norske biler er blitt stadig tøffere. Det er ikke like enkelt å bli kvitt norsk-spesifiserte biler lenger.

Men dermed blir det også rift om bruktkundene!
På Transportmessa i september lanserte Volvo sitt Selected Used Trucks-konsept i Norge.
LES SAKEN HER.

Nå følger Scania på med Scania Approved.
Som selvsagt betyr det samme som hos Volvo, at det er strenge krav før en bil faktisk tilbys under dette konseptet.

Dette sier Torstein Hvile (bildet), avdelingsleder på Norsk Scanias bruktbilsenter på Kløfta:

- Garantien omfatter motor, clutch, girkasse, retarder, mellomaksel og drivaksel og gjelder i hele Europa.

- Biler som omfattes av konseptet er 4x2- og 6x2-biler yngre enn 72 måneder, og som har vært gjennom Scanias 108-punktsinspeksjon.

- Bilene er dekket i 12 måneder eller 180.000 km - avhengig av hva som kommer først. Service må utføres til avtalt tid og på et godkjent Scania-verksted.

Og han avslutter: - Når Scania setter sitt navn på et produkt, står hele organisasjonen bak. Du får ikke bare en bil du kan ta i bruk med en gang, men tillit og troverdighet. Du har hele Scanias nettverk stående klare til å hjelpe deg ved feil.

Eierskifteomsetning til himmels

Og at dette virker, at vi nå faktisk får langt flere «gamle» biler til å bli i Norge, kan leses ut av OFVs statistikk for eierskifter:

Totalt økning i eierskifter lastebiler over 3,5 tonn pr 20. oktober er 6,7 prosent. Men dette tallet, som i seg selv er høyt, skjuler hva som skjer i sektoren tunge biler:

  • Scania har flest eierskifter (2.197 biler) øker med 20,1 prosent
  • Volvo er nummer to (2.057 biler), og øker med 12,6 prosent
  • Mercedes har 1.338 eierskifter, men øker bare med 1,1 prosent
  • MAN har 773 eierskifter, og øker med 11,2 prosent
  • DAF har kun 200 eierskifter, men øker til gjengjeld med 37 prosent!

Her er 10-årskurven for eierskifter lastebiler over 3,5 tonn. Tallet for 2014 er beregnet ut fra veksten per 20. oktober. Kilde: OFV.

Powered by Labrador CMS