-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Datamaskin kjører bedre enn journalister
Europeiske fagpresse-journalister sparte 9 prosent ved bruk av GPS-fartsholder i Setra 500 busser, opplyser Daimler.
Selv angir Daimler 4 prosent som alminnelig besparelse med sitt PPC-system. Er dette et omvendt kompliment?
YrkesBil har ved flere anledninger rapporterte om de spennende nye GPS- og kartdatastyrte fartsholderne fra både Volvo, Scania og Daimler til lastebilbruk.
Volvo har et system som baserer seg på bruk av oppmålte veidata fra egen eller andre lastebiler som har kjørt samme strekningen. Scanias og Daimlers system er basert på GPS-posisjonering og data som ligger i ferdig kartverk.
Det er suveren teknologi, hvor fartsholdersystemet fores med data om veiens vertikalkurvatur på en strekning mange kilometer foran bilen. Dermed kan systemet databeregne optimal fart og ikke minst girvalg for en lang veiseksjon av gangen.
Rundt 4-5 prosent har hittil vært besparelsesanslaget de forskjellige produsentene har oppgitt så langt. Årsaken til at det ikke opplyses mer presist, er at det ikke finnes noen standard å måle mot.
Spesielt to faktorer spiller inn: Veiens høydekurvatur og kjøretøyets vekt. Desto tyngre kjøretøyet er desto større vil besparelsen kunne være.
Busser er betydelig lettere enn lastebiler, med ditto mindre potensiell gevinst. Det er deler av årsaken til at vi ikke allerede har sett denne type fartsholder i persontransport.
Men nå lanseres Daimler-systemet PPC, som står for Predictive Powertrain Control, i den nye premiumbussen Setra TopClass 500.
Når har 25 europeisk fagjournalister i buss-pressen, på et event med over 3000 kilometer kjøring fordelt på fem dager, klart å spare 9,2 prosent med PPC.
Testen gikk på den topografisk utfordrende motorveien A6 mellom Kaiserslautern and Grünstadt. Journalistene brukte tre forskjellige utgaver er av den nye 500-en, alle lastet til drøyt 20 tonn totalvekt.
I motorrommet sto en Mercedes 6-sylindret OM471-motor som ytte henholdsvis 476 og 510 hester, koblet mot en helautomatisert åttetrinns Mercedes GO 250-8 PowerShift-transmisjon.
Uten bruk av PPC ble det gjennomsnittlige forbruket målt til 3,17 liter per mil. Med PPC falt snittet med 9,2 prosent til 2,87 liter/mil.
Daimler medgir at de valgte den gitte strekningen nettopp fordi den passer PPC-egenskapene svært bra.
Men kjenner jeg egoet til journalister flest rett, fikk det seg nok et trøkk da de med udiskutable tall ikke bare ble frakjørt i økonomikjøring av en datamaskin, men også med mye større margin enn Daimlers gjennomsnittstall.
Antagelig litt som forholdet mellom Deep Blue og Garri Kasparov.
Poenget: PPC-systemer funker. I følge Daimler er det snart tilgjengelig også i Mercedes Travego og Setra ComfortClass.