Varebiler på sporet igjen

Men registreringstallene ved inngangen til mars viser likevel blanda drops. To av segmentene nærmer seg dødsstempel.

Publisert

STATISTIKK: Etter nær 30 prosent fall ved utgangen av januar, er vi nå nede på «bare» 20 prosent fall i varebilregistreringene.

Totalt er det registrert 4020 varebiler klasse 2, mot 5024 biler i fjor. Tallene gjelder januar og februar i 2014, målt mot samme periode i 2013.

Og som vi tok opp ved forrige månedsanalyse: Mye av årsaken til det store avviket ligger i kunstige oppblåste tall for denne perioden i 2013. Mange av bilene registrert i januar 2013 skulle egentlig vært registrert i 2012.

Svak start
Takten på 4147 biler (da inkludert klasse 1, camping og likbiler) er likevel en svak start dersom importørene spådommer om et totalmarked på 30.000 biler skal nås.

Projiserer vi tallet 10 måneder frem ligger vi foreløpig an til et volum på under 25.000 biler.

Men det finnes klare lyspunkter. Først og fremt gjelder det de «ekte» varebilene, kassebilklassene.

Kassebiler selger bra
Riktignok sliter de minste kassebilene, den såkalte caddyklassen, mest. Fortsatt ligger dette segmentet nesten 25 prosent under volumet for 2013. Det er fristende å si at Caddy sliter mest, men mange av konkurrentene sliter prosentvis minst like mye. Peugeot Partner er derimot kometen så langt i år.

De mellomstorebilene, Transportklassen, gjør det derimot skarpt. Det er registrert så godt som like mange biler som 2013. Resultatet er at segmentet vokser som andel av totalen, og nå nærmere seg de små kassebilene i antall. Veksten skyldes først og fremst de tøffeste utfordrerne i klassen, Mercedes Vito, Ford Transit Custom og Toyota Proace.

Komplett tabelloppsett med modeller og segmenter finner du i marsutgaven av YrkesBil.

De største kassebilene, Sprinterklassen, er også i medvind, med 12 prosent vekst over 2013. Her tør vi tilskrive Mr. Stor Kassebil selv, nye herr Sprinter, nesten all årsak. Årets Sprinter-registreringer ligger 33 prosent over volumet for 2013.

MPVer og SUVer stuper
Rundt 60 prosent fall i salget må føles omtrent som når man har renneløkka rundt halsen? VW Touran er nå nesten eneste MPV som selges i noen grad med grønne skilter – og selv av Touran er det registrert færre biler på årets første to måneder enn det ble registrert i februar alene i fjor. Og da var 2013 i utgangspunktet et dårlig år. Det kan foreløpig se ut som segmentet totalt havner på 700-800 biler i 2014.

Neste like trist ser det ut blant SUVene på grønne skilter. Selv Kongen, Toyota Land Cruiser, må tåle 60 prosent retur i volumet. Tilbakegangen gjelder likt for alle de 6-8-modellene som fortsatt er å få på markedet. Det betyr at også dette segmentet totalt kan havne rundt 700-800 biler i 2014.

Pickuper i fight
For å avslutte med en opptur: Pickupene gjør det bedre enn gjennomsnittet for varebiler, med bare 16,8 prosent reduksjon målt mot 2013.

Og fighten mellom modellene er like intens. Toyota Hilux og VW Amarok slåss så skjermens spruter, så langt med 9 bilers ledelse til tyskerne.

Isuzu D-Max vaker i sivet, mens Ford Ranger fortsatt kan sies å slite med å holde Nissan Navarra bak seg heller enn å kjempe om medalje.

Komplett tabelloppsett med modeller og segmenter finner du i marsutgaven av YrkesBil.

Powered by Labrador CMS