Doven varebilaugust

Sensommersolen ser ut til å ha hemmet augustsalget. MPV- og SUV-bilene taper mest. Og VW Caddy er fortsatt bestselger.

Publisert

STATISTIKK: I varebilsektoren er det for det meste dovenskap og smårusninger som preger augusttallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Total endte august 16 prosent under august i fjor. Dermed ligger samlet varebilsalg nå 5,1 prosent under 2012.

Opp og ned
Kraftigst tilbake i august gikk MPV-klassen og SUV-klassen, begge med over 50 prosent. Men disse er jo helt på grensen til å være yrkesbiler, og som dermed ikke bør bekymre transportbransjene for mye. VW Touran og Toyota Land Cruiser er for øvrig helt uten konkurranse i sine respektive klasser.

De to klassene som øker totalt sett hittil i 2013 er de klassiske mellomstore varebilene, og ikke minst pickup-klassen.

Volkswagen Transporter øker med 16 prosent, og ligger nå med 46,5 prosent markedsandel. Dermed har Mercedes Vito på 2. plass eglet seg enda litt nærmere, men uten på noe måte å true Transporteren.

I pickup-segmentet har imidlertid Toyota forbannet seg på å ikke gi opp uten kamp. Dermed seiler klassikeren Hilux igjen til topps, 14 biler foran VW Amarok – dersom vi utelukkende ser på klasse 2-biler. Men her selges det tydeligvis også grønnskiltede biler som ikke tilfredsstiller klasse 2-krav, og dermed leder Amarok likevel med 13 biler. I denne klassen blir det nok kamp til og med nyttårsaften.

Caddyklassen, det klart største segmentet i det siste, viser fortsatt en liten trøtthet mot 2012. Det er ingen stor dramatikk i modellrekkefølgen, men Citroen Berlingo har igjen tatt seg forbi Peugeot Partner. Derfra er det langt ned til Ford Connect, men som fortsatt holde stand mot nye Mercedes Citan.

Store kassebiler holder også rimelig bra stand. Det vil si 10 prosent under 2012, men med noenlunde samme styrkeforhold mellom merkene. Mercedes Sprinter må tåle at Crafter sniker stadig nærmere, men det er nok ufarlig med tanke på at en nye Sprinter er på vei ut i markedet nå. Og Iveco Daily frotsetter å øke kraftig.

Elektrisk og 4x4. El-varebilene lar fortsatt vente på seg, med kun 2 registrerte i august. Det er imidlertid signaler som tyder på at dette kan endre seg kraftig i årets siste kvarta. Vi får se.

4x4-andelen synker ørlite mot i fjor, men med hele 41 prosent av alle varebiler, er andelen likevel bemerkelsesverdig høy.

Slik gjør merkene det
Volkswagen Nyttekjøretøy er soleklar markedsleder, med råsterke 36 prosent andel.

Men i brutal framgang er det først og fremst Mercedes som imponerer i år. Hele 43 prosent framgang bringer stjernemerket opp på en ganske sikker 2. plass, 125 biler over nærmeste konkurrent.

Det er Ford, og deretter kommer Peugeot, Citroen og Toyota som perler på en snor.

Sistnevnte har fått en grei start på nye Proace, med 66 biler bare i august, men det virker som den også har trukket sine tre andre firlinger (Jumpy, Expert og Scudo) med seg i dragsuget.

Etter de 1+5 store er det imidlertid langt ned til de neste merkene på listen, og som stort sett alle lider av tilbakegang. Pickupen Isuzu D-Max, som vel er mer en modell enn et merke, er et hederlig unntak, en også den ligger bak importørens egne forventninger.

KOMPLETTE TABELLER FINNER DU I YRKESBIL SEPTEMBER 2013

Powered by Labrador CMS