Volvo vant sommeren

I første halvår har Scania gruset Volvo i antall registrerte biler. Men i juli tok Volvo en like grusom hevn. Internasjonalt lysner det litt for begge.

Publisert

NÆRINGSLIV: Per 29. juli, altså med bare to-tre dager igjen å registrere biler på, viser de ferskeste tallene fra OFV at Volvo har slått Scania med 103 mot 88 biler i denne måneden.

Det kan synes å være en forsterket trend etter vendepunktet i juni, der Volvo endte med 125 biler mot Scanias 124 biler.

Men selv om denne utviklingen fortsetter hele høsten, har Volvo likevel en hard jobb foran seg om de skal klare å beholde markedsledertittelen de omsider tok tilbake i 2012.

For Scania fortsatt 120 biler foran totalt. Dermed må Volvo overgå Scania med minst 24 biler hver måned herfra og fram til nyttår.

Internasjonal Volvo-framgang

Sett fra oljeøyen Norge har vi kanskje blitt litt for vant til at det bare er her hjemme det går godt, mens resten av verden (les Europa) sliter.

Men det ser ikke så ille ut internasjonalt: I det Volvo definerer som Vest-Europa økte salget med 3 prosent i juni.

Denne måneden var det faktisk «Øst-Europa» som bidro til å trekke ned månedstallet for Europa som helhet, med minus 6 prosent.

Når det er sagt, må vi ile til å si at Volvo i juni solgte nøyaktig like mange lastebiler, 2428, i Nord-Amerika som i Vest-Europa. Tilfeldig? Neppe!

For hele verden samlet kan Volvo notere seg 11 prosent bedre julisalg globalt i år målt mot i fjor. Totalt ble det levert ut 10.809 lastebiler.

Akkumulert for første halvår, ligger svenskene fortsatt 3 prosent bak 2012, men junitallene på pluss 11 prosent kan altså tyde på en dreining til det bedre

Scania øker produksjonen

Men også Scania ser i følge sitt halvårsoppgjør så absolutt lys i verdenstunnelen.

Riktignok sank fortjenesten, som toppsjef Martin Lundstedt tilskriver både en sterk svensk krone og tøffere konkurranse.

Men i første halvår har de globale leveransene av lastebiler og busser steget med 19 prosent, til 37.980 enheter.

Det er en oppadgående trend på leveringer, for i andre kvartal alene, øket leveransene med hele 33 prosent.

En liten malurt i begeret er det likevel å spore, for selv om inngående ordre for første halvår økte med hele 22 prosent, sank dette likevel til 15 prosent for andre kvartal alene.

Som suksessfaktor for det som er oppnådd, men også fremover, påpeker Lundstedt samtidig til en klar trend i stadig tøffere krav til kortere leveringsfrister.

Det kommer Scania til å møte med å øke produksjonskapasiteten i både tredje og fjerde kvartal i år. Den langsiktige målsettingen er å øke total kapasitet fra dagens 100.000 til 120.000 enheter årlig.

Også Daimler vaker i sivet

Den siste pressemeldingen fra Daimler melder om solid bedret inntjening i andre kvartal 2013 – totalt for konsernet. Men det omfatter jo så mye.

For Daimler Trucks ligger imidlertid resultatene fortsatt bare sånn noenlunde breakeven med 2012.

Tallene globalt for andre kvartal alene melder om 1 liten prosent økning, til totalt 123.800 lastebiler. (Og det volumet alene forteller jo mye om størrelsesforholdet til de svenske merkene over).

Økningen er takket være fortsatt høy etterspørsel i Brasil, mens de asiatiske og europeiske markedene betegnes som fortsatt krevende.

For 2013 totalt spår likevel Daimlers ledelse en moderat økning sett mot 2012, men de tar et klart forbehold om utviklingen i verdens største marked: Kina. De viser til tegnene til en viss Kina-bedring fra nå i sommer, men at det også er en skjør prosess.

Her hjemme må imidlertid Mercedes lastebiler tåle å se en reduksjon på 14 prosent biler i år målt mot 2012 (men uten at 3. plassen på statistikken er truet).

Utviklingen er imidlertid og som tidligere meldt ventet. I dag består Mercedes produktportefølje i all hovedsak av splitter nye biler som nesten kun leveres med Euro 6-motorisering. Men den nye avgassteknologien er vesentlig dyrere enn Euro 5-generasjonen den erstatter.

Og siden Norge er et land uten spesielle miljøinsentiver på tungbilfronten, er det knapt mulig for Mercedes-importøren å kapitalisere på dette før lovverket krever Euro 6-standard i løpet av neste år.

Powered by Labrador CMS