Schmitz + Scania = Sant

To av de aller største på tungbil og tilhenger i Norge kunne i dag fortelle at de slår seg sammen om servicenettverket.

Publisert


TRYSIL: Avtalen satt imidlertid langt inne, selv etter at Schmitz Cargobull og Norsk Scania har jobbet med prosjektet i et år.

For da administrerende direktør for de skandinaviske landene hos hengerprodusenten, Kim Mose Aaskov, og sjef for servicemarkedet hos Scania i Norge, Stig Andersen, satt seg til frokostbordet sammen i dag morges, hadde de fortsatt ingen avtale.

Rett før klokken 11 kunne imidlertid to lett rødøyde karer stige inn på scenen foran en samlet flokk norske fagjournalister innen transport om en samarbeidsavtale som gir Schmitz Cargobull tilgang til Scanias fulle nettverk på 40 servicepunkter i Norge.

Det inkluderer også sentrallager i Oslo og hele Scanias øvrige logistikknett. Avtalen inkluderer utendørs Schmitz Cargobull-profilering på Scanias anlegg.

- Dette er stort, men vi er klare til å gå i gang, forteller en synlig fornøyd og lettet Stig Andersen til YrkesBil.

- For oss er dette en helt ny vri, og en svært tydelig utvidelse av ikke-scania-produkter i retning å kunne gjøre alle jobber på et kjøretøy. Det er en god måte å utnytte styrken i et stort og sterk nasjonalt egeneid forhandlernett.

- Og vi har satt oss som mål å gi Schmitz Cargobull-kundene like høyt servicenivå som vi nå er kjent for på Scania.

Schmitz Cargobull er da heller ingen liten partner å skulle gjøre fornøyd. I følge administrerende direktør Kim Mose Aaskov er de størst i Europa.

Og som YrkesBil kunne melde tendenser mot allerede i mai i fjor, har Schmitz nå seilt opp som Norges desidert mest registrerte hengermerke.

For 2012 endte registreringsstatistikken over 3,5 tonn på 1874 hengere. Av disse var suverent flest, 257 stykker, fra Schmitz Cargobull.

Det gir en markedsandel på 13,7 prosent, nesten det dobbelt av HFR og Nor Slep som deler andreplassen på statistikken for 2012, med 139 hengere hver 7,4 prosent markedsandel.

Powered by Labrador CMS