-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
På tide å friskmelde dem
Det er tegn til bedring hos bilpåbyggerne. Men helt friske er de langt fra ennå, som gruppe. Bransjen står med en fot i fryseren og en i steikeovnen.
INDUSTRI: La oss aller først ta en viktig avklaring:
På tross av gruppenes egen definisjon (se ramme nederst) er medlemsmassen i «Påbyggergruppen i Norske Industri» definitivt ingen ensartet gruppe bedrifter.
Her blandes salgskontorer, grossister, importører og verksteder – eller epler og bananer som noen vil påpeke.
Og det gir store utslag i bedriftenes økonomiske helse. Tradisjonelle bilpåbyggere sliter til dels dramatisk, mens de som opererer agenturer på de rette produktene kan ha eventyrlige økonomiske resultater.
Likevel har YrkesBil i desemberutgaven, som kommer ut i dag, gjort en samlet oppstilling for tredje året på rad.
Dermed kan vi ikke bare vise hvordan det går med de enkelte bedriftene, men også gi en pekepinn på hvordan trenden er for en hel sektor.
I forsiktig bedring
Når vi tar 2011-tallene for hele sektoren under ett, og justerer for bedrifter som kommer inn og går ut av foreningen, er det faktisk belegg for å si at det ser lysere ut.
Samlet har omsetningen har økt med 8 prosent.
Gruppens medlemmer omsetter nå for nesten 1,4 milliarder kroner (det er eksklusiv Cargotec, som alene omsetter for 1,1 milliarder kroner, men hvorav en stor del av omsetningen ikke vedrører lastebilpåbyggere).
Går vi litt tettere på resultatene i tabellen, er det første som slår en at her spriker det i alle retninger. Halvparten i svart, halvparten rødt, små underskudd og store overskudd. Men det er et visst system i galskapen.
De store snur seg
Spesielt gledelig er det at tradisjonsrike Bussbygg AS nå har begynte å vokse igjen – og selv om det fortsatt er store røde tall, har bedriften samtidig kraftig bremset fallet i lønnsomhet.
Hos enda mer tradisjonsrike ARKA AS er trenden i resultatutviklingen dessverre dårligere. Til gjengjeld har også de snudd omsetningspilen i rett retning.
I motsatt ende av skalaen må vi trekke fram tre klassiske påbyggerbedrifter, av litt forskjellige størrelser riktignok, men som alle gjør det riktig skarpt både for tiden og over tid:
- Maur Bilpåbygg AS øker omsetningen kraftig – og klarer samtidig å holde en knallfin resultatmargin rundt 9 prosent.
- Saferec AS på Romerike, som er tunge på bergingsutstyr, feirer 30-årsjubileum uten vekst, men med voksne marginer
- Tilsvarende honnør til Hengsrød Smie AS, som heller ikke vokser så mye, men som i år etter år sikrer meget hyggelige resultatmarginer.
Årets nykommerskudd
En nykommer på listen til Norsk Industri er Simarud Electronic A/S. Og Simarud kommer som en bombe rent resultatmessig: De siste tre årene har bedriften ligget jevnt rundt 30-tallet eller vel så det i prosentvis resultatmargin!
Men for dem som ikke allerede har luktet lunten, dette er ingen klassisk påbygger. Simarud har spesialisert seg på blant annet lys og kommunikasjon, og er i følge egne utsagn Norges ledende spesialfirma innen varsling, redning, brann og akuttmedisin.
Av bedrifter som forsvinner ut av listen, er Thermo King Norge en betydelig aktør. Det er for så vidt også O L Engen AS. Begge disse har samme eier, så en viss sammenheng er det kanskje? På den annen side, det har også den neste største aktøren på listen, Palfinger Norge AS.
Og de som ikke er med?
Når man ser på listen over dem som allerede er medlemmer av Påbyggergruppen i Norsk Industri, blir det også klart at det finnes et betydelig antall bedrifter i markedet som helt naturlig kunne vært med.
Det gjelder både klassiske påbyggere og ikke minst på leverandørsiden. Tar man utgangspunkt i den gruppen bedrifter YrkesBil har satt opp i tabellene her, har Påbyggergruppen potensial for dobling – både i antall medlemmer og bedriftenes betydning målt i omsetning.
Men det som også kjennetegner denne vilkårlige samlingen potensielle medlemmer, er også at de representerer samlet vesentlig færre røde tall og driver betydelig mer lønnsom butikk.
Fakta om Påbyggergruppen
* Norsk Industri er NHOs største landsforening, med rundt 2300 medlemsbedrifter og 125.000 ansatte.
* «Påbyggergruppen i Norsk Industri» er en underavdeling med i øyeblikket 31 medlemmer, som rundt 1000 ansatte.
* Påbyggergruppen «favner bedrifter som fremstiller karosserier, påbygg og skap til lastevogner, busser, utryknings- og spesialkjøretøyer»
* Gruppen ledes av et valgt styre, med Hans Otto Westli (VBG) som styreleder. De støtter seg på et sekretariat på to personer.
Kilde til tallene i tabellen er Brønnøysundregistrene.