Rykende hett i lastebiltoppen

Men oktober ble først og fremst en knallmåned for de tyngste svenskene. Volvo på topp om man teller alle biler, med 7 bilers ledelse. Scania leder om man teller dem over 16 tonn, med 10 bilers forsprang.

Publisert

STATISTIKK: Men oktober ble uansett Volvos måned, med et par registrerte biler mer enn Scania både over og under 16 tonn.

Scania har hittil i år registrert 1212 biler, alle selvsagt i vektklasse 16 tonn og over.

Volvo har total registrert 1219 biler, men hvorav 17 biler i vektklassene mellom 12 og 16 tonn.

Men det fineste er at trenden fortsatt er god for alle - nesten. Etter årets første 10 måneder viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at klassen over 16 tonn fortsetter å øke, nå til øket med 22,6 prosent målt mot samme periode 2011.

I rene tall er det registrert 3369 biler over 16 tonn. Totalt for alle vektklasser over 3,5 tonn er det registrert 3881 biler – og det er eksklusive campingbiler og anleggsmaskiner.

Som vi stipulert allerede for en måned siden: Fortsetter denne takten ut resten av 2012, ender vi på et marked over 4000 biler over 16 tonn. Og rundt 4500 biler om vi inkluderer alt over 6 tonn.

SE KOMPLETTE TABELLER I FØRSTKOMMENDE YRKESBIL

Oppsummering bilklassene:

Det er de tyngste segmentene som vokser, mens den mellomstore klassen 10 til 16 tonn bare krymper og krymper. De minste bilene holder noenlunde stand.

Over 22 tonn – 23,5 prosent opp. Scania leder med 10 biler foran Volvo. Mercedes holder fortsatt en sikker tredjeplass med 12 % andel og hele 50 % vekst. MAN sliter fortsatt på en svak 4. plass, under 8 % - selv om de øker prosentvis like mye som markedet. De tre minste merkene har sterkest prosentvis økning, men tallene er fortsatt for små til å monne.

16 til 22 tonn – 16,8 prosent opp. Scania og Volvo har nå registrert nøyaktig like mange biler i denne klassen, 125 biler hver. Også Mercedes, MAN og DAF øker kraftig i denne klassen, dog uten å true de to svenskene. Oktober var for øvrig en spesielt god måned for denne vektklassen.

10 til 16 tonn – 24,1 prosent tilbake. Og det etter en real møkkamåned i oktober. Med et salg på 8 biler i oktober, 129 biler totalt i år, er det like før vi kan stryke segmentet helt. Mercedes har altså tapt en lite viktig lederposisjonen til MAN, nå med hhv. 40 mot 49 biler. Volvo fortsetter å tape kraftig mot sine egne salgstall fra i fjor.

7,5 til 10 tonn – 1,3 prosent opp. Også et lite segment, men det øker ørlite. Fuso Canter leder, men MAN har tatt innpå med 3 biler siden september. Iveco, Renault og DAF er de tre andre merkene som har solgt biler i denne klassen i år.

3,5-7,5 tonn – 1,4 prosent opp. Oktober ble betydelig svakere enn samme måned i fjor, men totalen er fortsatt så vidt i pluss. Mercedes leder som vanlig klart, men sliter med å holde trykket over 50 % andel…. Iveco på sterk 2. plass med 28,6 prosent segmentandel. VW på 3. plass har så langt registrert 25 Craftere.

Alle 3,5 tonn per 1. november:

Volvo – 1219 biler, opp 14,5 prosent målt mot 2011

Scania – 1212 biler, opp 15,8 prosent målt mot 2011

Mercedes – 631 biler, opp 23,2 prosent målt mot 2011

MAN – 384 biler, opp 23,5 prosent målt mot 2011

Iveco – 166 biler, opp 23,9 prosent målt mot 2011

DAF – 106 biler, opp 34,2 prosent målt mot 2011

Renault– 78 biler, opp 25,8 prosent målt mot 2011

Totalt – 4992 biler, opp 14,5 prosent målt mot 2011

(Resten er bobiler og andre merker)

Busstallene per 1. november:

Busser opp til 18 seter – minibusser går 18,2 prosent opp. Selv om Ford fortsetter å gjøre det knallbra, og Iveco meget bra og Mercedes går tilbake – ja, så leder Mercedes trygt med 65,8 prosent andel.

18 til 26 seter – opp fra 33 til 39 busser i 2012. Ikke rare volumet altså. Mercedes og årets nykommer Webasto Hungaria står for økningen. Iveco og Solaris noe tilbake.

Over 25 seter – 9,6 prosent opp. Volvo leder fortsatt klart med sine 39,5 prosent. Daimlers luksusbuss-merke Setra markerer seg med størst prosentvis økning i år, og registrerte 3 busser også i oktober.

SE KOMPLETTE TABELLER I FØRSTKOMMENDE YRKESBIL

Powered by Labrador CMS