-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Statsbudsjettet: Lavere lastebilavgifter
Forslaget til Statsbudsjett 2013 viser betydelig redusert omregistreringsavgift for lastebiler. Og lav miljøavgift for Euro 6.
Omregistreringsavgiften for lastebiler og tilhengere er gradert etter vekt og alder.
Den har tradisjonelt vært det selv byråkrater og politikere har innsett er urimelig høy i Norge.
Resultatet har vært at biler og hengere fortrinnsvis omsettes utenfor landet – og at bruktimport har hatt gode vilkår.
40 prosent reduksjon i 2013
Til 2012 ble dette delvis rettet på, ved at satsene ble redusert med om lag 44 prosent for tunge hengere, og rundt 17 prosent for lastebiler
Les saken her: 10.000 kroner i avslag på omregistrering
Til 2013-budsjettet foreslås ytterligere reduksjoner, med et gjennomsnitt på 40 prosent for typiske næringskjøretøy, både biler og hengere. Det er spesielt de høyeste satsene som vil bli redusert.
Omregistreringsavgiften for et sett lastebil og henger over 5 tonn som er ett til to år gamle (2012 og 2011) koster i dag over 40.000 kroner.
Skal vi forstå teksten i forslaget i beste mening, kan dette komme ned under 25.000 kroner - altså en besparelse på pene 15.000 kroner.
Og skal vi tro myndighetene, regner de med å tape 400 millioner kroner på samlet avgiftsomlegging. Kan det være sant?
75 prosent ned med Euro 6 …
Det nyeste budsjettet tar også opp i seg at Euro 6-biler nå ruller på norske veier.
Den såkalte vektårsavgiften dreier seg som kanskje kjent ikke bare om bilenes vekt, men har også en miljøkomponent som graderes etter tre vektklasser og hvilken Euro-klasse motoren tilhører.
En Euro 0-bil med vekt over 22 tonn koster for eksempel over 12.000 kroner i året, mens en Euro 5 bare koster en snau 1000-lapp.
Det nye trinnet i denne nedadgående stigen blir Euro 6-biler, med ubetydelige 252 kroner i miljøårsavgift for biler over 22 tonn.
Det er på den ene siden nesten 75 prosent ned fra en Euro 5-bil.
På den annen side tilsvarer dette «incentivet» på 750 kroner lavere avgift under 1 prosent av prispåslaget mellom to ellers like biler med hhv Euro 5- og Euro 6-motorer.