Scania tilbake i topp per 3. kvartal

Akkurat da man kunne tro Volvo var kommet så godt i siget at de ikke lot seg stoppe, tok Scania et skikkelig magadrag i uke 38 og 39 og føyk forbi.

Publisert

STATISTIKK: Registreringstallene for lastebiler, vektklasse 16 tonn og over, viser igjen Scania på topp.

Østkystsvenskene lever over vestkystsvenskene med 1061 mot 1047 biler.

Men det fineste er at trenden fortsatt er god for alle.

Ved utgangen av 3. kvartal viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at klassen over 16 tonn har øket med 21,1 prosent målt mot samme periode 2011.

I rene tall er det registrert 2946 biler over 16 tonn. Totalt for alle vektklasser over 3,5 tonn er det registrert 3459 biler – og det er eksklusive campingbiler og anleggsmaskiner.

Fortsetter takten ut resten av 2012, ender vi på et marked på nær 4000 biler over 16 tonn og rundt 4500 biler om vi inkluderer alt over 6 tonn.

Og det er hinsides over det samtlige norske lastebilimportører spådde for YrkesBils årsnummer ved inngangen til 2012!

Sjefene hos Volvo og Scania trodde på 3200-3300 biler over 16 tonn.

Mercedes-sjefen forsøkte å ta igjen tidligere bommer med hele 3400 biler.

MAN-sjef var skikkelig skeptisk med 2800 biler.

Iveco og Renault var begge høyst edruelige på 3100 biler.

Nok en gang kan det derfor se ut til at DAF Norge-sjef Kai Abrahamsen har landets beste krystallkule, som spådde 3460 biler.

Men også Abrahamsen ser altså ut til å skyte lavt og bomme med rundt 500 biler.

Du finner detaljene bil for bil i YrkesBils oktoberutgave.

Oppsummering bilklassene: Det er størst vekst i de tyngste vektsegmentene, men også de mindre klassene øker – med unntak for 10 til 16 tonn.

Over 22 tonn – 22,6 prosent opp. Scania leder nå med 16 biler etter at Volvo har ledet i sommer og tidlig høst. Mercedes holder fortsatt en solid tredjeplass med 12 % andel. MAN sliter på en svak 4. plass, under 8 %. De tre minste merkene har sterk prosentvis økning, men tallene er likevel for små til å monne.

16 til 22 tonn – 11,4 prosent opp. Scania ligger bak med en hårsbredd, rettere sagt 2 biler bak Volvo. Også Mercedes følger godt på, men nå med under 20 prosent segmentandel. MAN gjør det fortsatt bedre i denne klassen enn over 22 tonn, med 10,5 prosent segmentandel.

10 til 16 tonn – 17,1 prosent tilbake. Med totalt 121 biler er dette et lite og synkende segment. Mercedes har tapt lederposisjonen til MAN, med hhv. 40 mot 46 biler. Volvo taper fortsatt kraftig mot sine egne salgstall fra i fjor.

7,5 til 10 tonn – 0,7 prosent opp. Fuso Canter leder nå klart foran MAN, med 48 mot 40 biler. Iveco har økt ledelsen over Renault til 23 mot 15 biler.

3,5-7,5 tonn – 8,1 prosent opp. Mercedes leder som vanlig klart, men sliter med å holde trykket like klart som før. Iveco ligger på sterk 2. plass med 28,6 prosent segmentandel. VW på 3. plass har så langt registrert 19 Craftere.

Alle lastebiler over 3,5 tonn per 1. oktober:

Volvo – 1071 biler, opp 13,1 prosent målt mot 2011

Scania – 1064 biler, opp 13,8 prosent målt mot 2011

Mercedes – 562 biler, opp 26,6 prosent målt mot 2011

MAN – 337 biler, opp 25,3 prosent målt mot 2011

Iveco – 154 biler, opp 27,3 prosent målt mot 2011

DAF – 94 biler, opp 40,3 prosent målt mot 2011

Renault– 71 biler, opp 36,5 prosent målt mot 2011

Totalt – 4471 biler, opp 14,2 prosent målt mot 2011

(Resten er bobiler og andre merker)

Busstallene per 30. mai 2012

Busser opp til 18 seter – minibusser går 13,6 prosent opp. Selv om Ford fortsetter å gjøre det knallbra, og Iveco meget bra og Mercedes går tilbake – ja, så leder Mercedes trygt med 66,9 prosent andel.

18 til 26 seter – opp fra 31 til 38 busser i 2012. Ikke rare volumet altså. Mercedes og årets nykommer – Webasto Hungaria – står for økningen.

Over 25 seter – 8,3 prosent opp sammenliknet med samme periode i fjor. Volvo leder fortsatt klart med sine 40,8 prosent (selv om vi jo vet at de ikke er fornøyde med noe under 50 % ved årets slutt). Daimlers luksusbuss-merke Setra markerer seg med størst økning i år, fra 15 til 35 busser.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Powered by Labrador CMS