Norge øker eksporten på vei

Veitransportert eksport økte 14,1 prosent første halvår. Og samlet godsmengde på polske og baltiske biler passerte for første gang 10 prosent.

Publisert

I Statistisk sentralbyrås (SSB) nyeste oversikt viser det seg at både import og eksport øker.

Første halvår 2012 har samlet godsmengde til og fra Norge – målt i tonn og alle transportmåter - økt med 5,8 prosent målt mot samme periode 2011.

Andelen av den total godsmengden som foregår på vei er riktignok bare drøyt 5 prosent. Det er skipstrafikken som tar det største volumet. På andreplass kommer rørgods – altså olje, gass og slikt.

Men på tredjeplass av transportkategoriene kommer altså godstransport på vei.

Og det interessante er at andelen på vei øker. Det gikk nemlig 9,3 prosent mer gods over den norske grensen med biler første halvår.

Det skiller riktignok en del mellom volumet inn og ut av Norge på vei. Vi importerer mer enn vi eksporterer, men også denne ubalansen er i ferd med å reduseres.

Økningen på eksport på vei er hele 14,1 prosent i første halvår. Dermed er ubalansen mellom import og eksport på vei nå 59/41.

I tallmaterialet fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er det dessverre ikke mulig å se hvilke nasjonaliteters lastebiler som spesifikt tar seg av den kraftige eksportøkningen.

SSBs splitt på nasjonaliteter samlet for import/eksport viser imidlertid en forhåpentligvis stabilisert norsk andel rundt 41,5 % for første halvår.

Den norske andelen har sunket jevnt og trutt siden årtusenskiftet. I år 2000 var andelen norske biler over 50 prosent. Men hvem tar resten?

Svenskene: I første halvår 2012 har svenskene har redusert sin andel ørlite, og ligger nå på 28,5 prosent, som nest største nasjonalitet.

Danskene: Har hatt en svært stabil andel på mellom 5 og 6 prosent de siste 12 årene. Første halvår 2012 ligger de på 5,75 prosent.

Finnene: Har også vært stabile, men har redusert fra rundt 5 prosent i år 2000 til 4,3 prosent først halvår 2012.

Tyskerne: Har nesten doblet sin andel fra 2000, da de hadde 1,7 prosent, til første halvår 2012, hvor de nå har 3,3 prosent.

Polske og baltiske lastebiler fortsetter å øke mest. I år 2000 hadde de samlet 1,5 prosent av transporten over grensen. Første halvår 2012 passerer de for første gang 10 prosent andel samlet.

Hvor kritisk er dette for den norske transportbransjen?

Tja – riktignok betyr det i grove trekk at økningen i polske og baltiske biler ganske presist samsvarer med den andelen norske biler har tapt siden år 2000.

Norske biler har redusert sin andel av totalmarkedet med nesten 20 prosent (altså fra 50 til 40 prosent av totalen). Og nordiske biler (svenske, norske, danske og finske), står fortsatt for over 80 prosent av totalen.

Vi kan heller ikke se bort fra at det totale volumet i samme periode har økt med over 50 prosent.

Norske lastebiler frakter altså mellom 20 og 25 prosent mer gods over grensen i 2012 enn de gjorde i år 2000.

Les også: Norske lastebiler taper, tall for 2011

Les også: Norske lastebiler øker, tall for 2010

Les også: Norske lastebiler taper, tall for 2009

Powered by Labrador CMS