-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Norge øker eksporten på vei
Veitransportert eksport økte 14,1 prosent første halvår. Og samlet godsmengde på polske og baltiske biler passerte for første gang 10 prosent.
I Statistisk sentralbyrås (SSB) nyeste oversikt viser det seg at både import og eksport øker.
Første halvår 2012 har samlet godsmengde til og fra Norge – målt i tonn og alle transportmåter - økt med 5,8 prosent målt mot samme periode 2011.
Andelen av den total godsmengden som foregår på vei er riktignok bare drøyt 5 prosent. Det er skipstrafikken som tar det største volumet. På andreplass kommer rørgods – altså olje, gass og slikt.
Men på tredjeplass av transportkategoriene kommer altså godstransport på vei.
Og det interessante er at andelen på vei øker. Det gikk nemlig 9,3 prosent mer gods over den norske grensen med biler første halvår.
Det skiller riktignok en del mellom volumet inn og ut av Norge på vei. Vi importerer mer enn vi eksporterer, men også denne ubalansen er i ferd med å reduseres.
Økningen på eksport på vei er hele 14,1 prosent i første halvår. Dermed er ubalansen mellom import og eksport på vei nå 59/41.
I tallmaterialet fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er det dessverre ikke mulig å se hvilke nasjonaliteters lastebiler som spesifikt tar seg av den kraftige eksportøkningen.
SSBs splitt på nasjonaliteter samlet for import/eksport viser imidlertid en forhåpentligvis stabilisert norsk andel rundt 41,5 % for første halvår.
Den norske andelen har sunket jevnt og trutt siden årtusenskiftet. I år 2000 var andelen norske biler over 50 prosent. Men hvem tar resten?
Svenskene: I første halvår 2012 har svenskene har redusert sin andel ørlite, og ligger nå på 28,5 prosent, som nest største nasjonalitet.
Danskene: Har hatt en svært stabil andel på mellom 5 og 6 prosent de siste 12 årene. Første halvår 2012 ligger de på 5,75 prosent.
Finnene: Har også vært stabile, men har redusert fra rundt 5 prosent i år 2000 til 4,3 prosent først halvår 2012.
Tyskerne: Har nesten doblet sin andel fra 2000, da de hadde 1,7 prosent, til første halvår 2012, hvor de nå har 3,3 prosent.
Polske og baltiske lastebiler fortsetter å øke mest. I år 2000 hadde de samlet 1,5 prosent av transporten over grensen. Første halvår 2012 passerer de for første gang 10 prosent andel samlet.
Hvor kritisk er dette for den norske transportbransjen?
Tja – riktignok betyr det i grove trekk at økningen i polske og baltiske biler ganske presist samsvarer med den andelen norske biler har tapt siden år 2000.
Norske biler har redusert sin andel av totalmarkedet med nesten 20 prosent (altså fra 50 til 40 prosent av totalen). Og nordiske biler (svenske, norske, danske og finske), står fortsatt for over 80 prosent av totalen.
Vi kan heller ikke se bort fra at det totale volumet i samme periode har økt med over 50 prosent.
Norske lastebiler frakter altså mellom 20 og 25 prosent mer gods over grensen i 2012 enn de gjorde i år 2000.
Les også: Norske lastebiler taper, tall for 2011
Les også: Norske lastebiler øker, tall for 2010
Les også: Norske lastebiler taper, tall for 2009