-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
NLF svarer YrkesBil
YrkesBil.no kommenterte nylig lastebileierforbundets årlige konjunkturundersøkelse. Og nå har vi fått meldinger tilbake.
Vår omtale av konjunktur-undersøkelsen for 2011 kan du lese her (link til "Lønnsomhet i næringen?").
I artikkelen berømmet vi undersøkelsen for sin viktige og gode oppstilling av fakta.
Samtidig pekte vi på noen svakheter:
For det første at undersøkelsen er vanskelig å finne og lite eller ikke omtalt da den ble publisert. Dessuten at når man omsider finner den på egen hånd, ja da begynner tallmaterialet å bli mindre interessant.
- Da vi publiserte undersøkelsen i november, var det på bakgrunn av de nyeste tilgjengelige data, påpeker Ivar Goderstad, mangeårig ansvarlig for konjunkturundersøkelsene i NLF.
- Når det gjelder kostnadsutviklingen, så gjelder akkurat det samme forhold. Med bakgrunn i daværende tall på 5,5 prosent og usikkerheten knyttet til dieselpris-utviklingen og andre innsatsfaktorer, så vi for oss en utvikling for 2012 på mellom 5,5 til 6 prosent. Indeksen for desember kom først langt ut i januar. Til NLFs store overraskelse lå den da på ca. 4 prosent, forteller Goderstad.
- Men det ligger i ordet konjunktur, det svinger. Å se inn i den berømte glasskula er vanskelig, det er vel en utfordring for Yrkesbil også. Det er ikke riktig å si at dette er en grov bom når man tar i betraktning de premissene som lå til grunn da undersøkelsen ble avsluttet.
Les også:
Norske biler taper stadig terreng
- Det bør for øvrig nevnes at det skal ikke store endringer til i dieselprisen før man likevel kommer opp på et nivå over 5 prosent. Sett ut fra den utviklingen vi har hatt i dieselprisen og råoljeprisen de to siste månedene, er vi spente på hvilket nivå kostnadsutviklingen blir liggende på for februar.
Goderstad vil også komme følgende påstand i møte. YrkesBil skrev: «Det eneste man kan stusse på er de konkluderende tekstene. Forbundet insisterer fortsatt på å stemple næringen som en småbedriftsnæring med lav inntjening».
- Om NLF er en småbedriftsnæring – hva så? Spør Goderstad. - Det er vel ikke noe å skamme seg over? Rundt halvparten av våre medlemmer er småbedriftseiere, og disse er vi avhengige av for å kunne yte service og tjenester til vårt langstrakte land.
Han mener dessuten det spørs hva man definerer som en småbedrift; en bedrift med fem medarbeidere i ei lita bygd blir som stor næringsaktør å regne der, men kanskje ikke stor aktør i bysammenheng.
- Poenget er at det er mange elementer som teller inn her, man kan ikke ensidig se på inntjening. Dette er en bransje som trenger mangfoldet. Landet er bygget opp på og avhengig av mange små bedrifter – og det er en positiv utfordring.
Goderstad mener også at det at inntjeningen er lav i bransjen ikke bare er dokumentert av NLF, men også i flere statistikker som utgis av Statistisk sentralbyrå og dokumentert i flere forskningsrapporter fra TØI.
- Når Yrkesbil skriver: ”Men alle trender peker i retning at de små og ineffektive bedriftene er i ferd med å enten gå dukken eller konsolidere i sterkere grupper, samtidig som de mellomstore og store bedriftene øker betydelig”, så får det stå for deres regning, mener Goderstad.
- I NLF opplever vi ikke hverdagen slik. Vi ser sjelden at våre medlemmer går dukken. Men vi opplever at enkelte lastebilbedrifter med bare en til to biler opphører når eieren når en bestemt alder, eller at man fusjoner med en annen lastebilbedrift. Men hva som skjer der ute blant rundt 2000 små transportbedrifter, spesielt knyttet til varebilsegmentet, og som ikke er NLF-medlem, det har vi ikke noen tall på.
- For øvrig merker vi oss at hovedkonklusjonen i konjunkturundersøkelsen, nemlig at godstransport på vei selges altfor billig, er ikke kommentert.