Lastebileierforbundet i tunnel-harnisk

- Oslofjordtunnelen må åpnes for lastebiler uten henger straks, tordner forbundsleder Per Madsen i NLF.

Publisert

Vegvesenet varslet i dag at det i praksis vil gå ytterligere et halvår før Oslofjordtunnelen åpnes for biler over 7,5 tonn.

I mellomtiden skal de ta natten til hjelp for å få bygget 26 evakueringsrom langs strekningen.

Og i så fall vil tunnelen ha vært stengt i over et år før den gjenåpnes.

Konsekvensene er store for:

  • Transportnæringen
  • Næringslivet ellers
  • Øvrige trafikkanter

Omkjøringen gir store ekstrakostnader, ekstra tidsbruk og økt belastning på veinettet rundt Oslofjorden. NLF krever derfor at tunnelen straks åpnes for tunge kjøretøy uten tilhenger

- Vi kan ikke lengre godta at Statens vegvesen nekter å ta hensyn til en hel nærings rammevilkår, sier NLFs forbundsleder Per Madsen.

- En åpning for single lastebiler vil i hvert fall forenkle noe den daglige virksomheten til de deler av transportnæringen som berøres. Samtidig vil det lette presset på trafikkbelastningen gjennom Oslo, påpeker forbundslederen.

Powered by Labrador CMS