-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fleksi så det holder
En tysk produsent har gjenoppvekket en gammel oppskrift: bygg akkurat det karosseriet du trenger, nå!
Electric Brands heter selskapet, og det som ligger under den gamle, gode ideen er da selvfølgelig elektrisk.
Men la oss bli ferdig med de tekniske detaljene først: En motor i hvert hjul. Elektronisk kontrollerte slik at de kan også være med på å styre kjøretøyet.
Hver motor er på cirka 10 hk – dette er jo ment som en urban bil, ikke akkurat noen motorvei-ekspress, men så kommer styrken da: Totalt 1.000 Nm står det – jeg har aldri vært med på et lignende forhold mellom effekt og moment.
Det er flere batterimuligheter, 10, 20 eller 30 kWt med en rekkevidde på cirka 20 km per kWt, hjulpet litt av regenerativ bremsing og solceller på taket.
Akselavstand har de glemt å ta med, men den måler 356 x 164 cm og høyden varierer med påbygg-modulen – mellom 189 og 204 cm.
Siden bilen fremdeles bare befinner seg på renderings-stadiet, er alle disse verdiene omtrentlige. Tomvekten også, forresten. Uten batteri vil den bli på mellom 450 og 600 kg, igjen avhengig av hva du har hektet på den.
Og det du bygger på med kan for eksempel ha et lastevolum på 5,3 kubikk, eller være et eller annet som gjør at du kan utnytte tillatt totalvekt som er cirka 1600 kg.
Og dermed er vi ved kjernen.
For dette er ikke én bil – den kan bli minst ti. Jeg vet ikke hvor mange moduler jeg telte, men inklusive batterimodulene var det godt og vel et dusin.
Her kan du, med vanlig verktøy og uten å ha tatt eksamen hos NASA (sier de) endre din egen bil til det du måtte har behov for akkurat nå.
Fra pickup til kassevogn, til minibuss, til kombi, til transporter, til off-roader cabriolet, til campingbil – jeg er sikker på at listen kan gjøres enda lenger.
Kanskje lager de et bibliotek, dit du kan dra og låne den modulen du trenger i dag, og samtidig få hjelp til å løfte av den gamle og få på plass den nye. Men det sier de ikke noe om.
De sier at de planlegger å selge denne bilen i Europa fra neste år, og er allerede ganske klare på priser.
Fra € 15.800 for det som kan se ut som en grunnversjon.
Det er ikke sikkert at dette bare er en fjern drøm. Electric Brands har allerede en fiffig liten elektrisk scooter i produksjon og ute på markedet. Nito NES heter den.