-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Spennende avstemming i dag
Det går mot dieselforbud i California
Forurensningsmyndighetene i California – California Air Resources Board – hadde sin siste høring om lastebiler og diesel i går. I dag skal CARB stemme over et forslag om salgsforbud av slike fra 2036.
California har i alle år gått i spissen for reduksjoner av utslipp fra transportsektoren. Uten Californias strenge krav, hadde det neppe eksistert noen Tesla.
Med det nye forbudet – som i hvert fall den amerikanske pressen regner som allerede vedtatt – tar man enda et skritt mot nullutslipps-samfunnet.
Dramatisk
Men dette er meget mer dramatisk enn regelverket som har vært bygget opp til nå. Sett isolert er California verdens femte største økonomi, og det meste av eksport på land skjer med dieseldrevne lastebiler.
Blir den nye loven vedtatt, betyr det ingen nye diesel-lastebiler etter 2036, og fra 2042 må alle bilene i drift bli drevet av strøm, enten fra batteri eller fra brenselceller.
Det er allerede introdusert en glidende overgang til null-utslipps trafikken. Fra 2025 må produsentene tilby et antall nullutslippsbiler. Allerede i 2030 skal den andelen være på over 60 prosent. Men noe forbud med dato har ennå ikke vært vedtatt.
Kan få smitteeffekt
Det er ikke bare de lokale speditørene som ser på kveldens avstemning med spenning. Alle regner med at det som blir vedtatt i California, blir en USA-standard etter en stund.
Interesseorganisasjoner som California Trucking Association kjører hard på motargumenter som dyrere varer, eller at det nedkjørte strømnettet i California simpelthen ikke kan møte behovene fra en nesten 100 prosent elektrisk flåte.
Det er ikke mange tunge elektriske biler i California i dag. Bare 1943 skriver Calmatters.com – og de aller fleste av dem er busser.
CARB har for øvrig allerede vedtatt reguleringer som skal få slutt på tunge diesel-lokomotiv. Alle lokomotiv eldre enn 23 år må tas ut av trafikk innen 2030, og forbud mot tomgang mer enn 30 minutter er blant de nye reglene.
Både dette regelverket, og det som eventuelt blir vedtatt om lastebiler, må godkjennes av U.S. Environment Protection Agency siden det er strengere enn de føderale reglene.