-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den grønne messe
Miljø – lavt forbruk – 0-utslipp. Det er hva alle snakker på den store transportmessen i Herning.
HERNING: Det er grønt nesten hvor hen man snur seg på Transportmessen i Herning. Ingen skal være i tvil om den store motfargen og signalet om hva som rører seg innen transportbransjen.
Den danske transportministeren åpnet ballet:
- Selv om den økonomiske krise ikke er afblæst endnu, synes jeg, at Transport-messen er
et tegn på, at vi går mod mere positive tider, sa Hans Christian Schmidt da han Transport 2011 i MCH Messecenter Herning.
Utfordringen er at alt som smaker av miljø koster mer. Scania viser for første gang på en utstilling sin nye Euro6 motor med 440 eller 480 hester. Motoren har vært gjennom tidenes største test for et Scania-produkt. Utfordringen er at den har en prislapp i Danmark på rundt 100.000 kroner mer.
Bybussen skal være hybrid med både diesel- og elektrisk motor. MAN er en av flere som kaster seg på denne bølgen med sin City buss. Dieselmotoren er på 250 kW, de to elmotorer gir til sammen 75 kW. Man hevder at en slik hybridbuss fører til 30 prosent lavere forbruk – om bussen brukes i normal bytrafikk.
Danmark er ved siden av Norge det store bilavgiftslandet. Engangsavgiften i Danmark er på 180 prosent på en personbil – mens det er ”bare” 50 prosent på en varebil.
Myndighetene har vært nesten like rause mot elektriske biler som i Norge. Det er 0 avgift – men i motsetning i Norge må danske elbileiere betalt moms.
Derfor er interessen for elektriske biler like stor i Danmark som i Norge. Flere leverandører lanserer elektriske varebiler. Peugeot er aggressive og har som et av de første landene startet salg av Partner elektrisk (ikke lithium-batterier).
Det er den samme bilen som det franske postvesenet satser på når de skal skifte ut storparten av sine postbiler til elbiler. Partner elbil koster rundt det doble av en Partner med bensin- eller dieselmotor – til tross for 0-avgift.
Peugeot Partner som elektrisk bil kommer til Norge i 2012. I følger Bertel O. Steen kommer det da en fornyet Partner, og da vil elversjon være meget aktuelt også for Norge. Dagens elbil-Partner blir ikke importert til Norge.
El-bilen Peugeot Ion kan i Danmark registreres som varebil når antall seter er redusert fra 4 til 2.
Iveco kaster seg også på elbilbølgen med original produsert kassevogn med elmotor. Med to batteripakker har bilen en toppfart på 70 km/t og en radius i flate Danmark på 90 km – om forholdene er gode.
Setra tenker litt annerledes og viser turbusser som har utvendig kjøkken med bar og alt tilbehør til å trekke ut bak fordøra.
Perfekt for de mange utenlandske turbussene som kommer til Norge full til ripa av pølser og øl som sjåføren selger til sine gjester under reisen i Norge. Neste blir vel at sjåføren blir kokk.