-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Selvkjørende lastebiler sammenkoblet via WiFi
Her sender Daimler tre selvkjørende og sammenkoblede vogntog ut på Autobahn for første gang. Bilene er også koblet til Internett.
Dette er forlengelsen av hva Daimler viste frem i fjor høst, da de for første gang sendte et delvis selvkjørende vogntog, med systemet Highway Pilot, ut på trafikkert tysk motorvei for første gang.
Nå har bilkonsernet utvidet konseptet og gitt systemet navnet Highway Pilot Connect. Det siste ordet betyr at vogntogene i tillegg til å kunne kjøre selv er koblet sammen og kommuniserer med hverandre under kjøring via trådløst nett (WiFi) – såkalt platooning.
LES OGSÅ: Nytt mobilnett skal få lastebilene til å snakke sammen
15 meter avstand
YrkesBil var tilstede da Daimler denne uken testkjørte tre slike vogntog på Autobahn A52 utenfor Düsseldorf. Bak rattet i alle de tre spesialversjonene av Mercedes-Benz Actros satt det mennesker av kjøtt og blod, og de holdt i rattet inntil vogntogene var ute på motorveien. Så trykket de på Higway Pilot-knappen, slapp rattet og lente seg godt tilbake mens bilen kjørte selv.
I seg selv er jo dette både imponerende og litt nifst å være vitne til. Følelsene forsterkes en smule da Connect-knappen trykkes inn og de tre vogntogene kobler seg sammen med 15 meters mellomrom i 80 km/t. Normal avstand med mennesker bak rattet vil være cirka 50 meter.
Følger lederbilen
Enkelt forklart fungerer systemet slik at den fremste lastebilen kjører som «normalt» (av seg selv), ved å lese trafikkbildet og registrere vær- og føreforhold via kameraer, radarer og flere hundre sensorer. De to vogntogene bak (Daimler sier opptil ti vogntog kan kobles sammen) mottar kontinuerlig signaler fra den fremste bilen om alt den foretar seg, for eksempel nedbremsing eller fartsøkning, og følger nøyaktig lederbilens handlingsmønster.
Poenget er å redusere luftmotstanden og dermed også drivstofforbruket, etter samme prinsipp som brukes blant annet innen ski- og sykkelsport og ikke minst motorsport (slipstream).
Overførselen av informasjon skjer nødvendigvis lynraskt, og ved for eksempel en nødbrems reagerer lastebilene i løpet av ett tiendedels sekund, mot et menneske som ifølge Daimler trenger cirka 1,4 sekunder.
Koblet til Internett
Ved at bilene også er koblet til Internett skapes muligheten for sanntidsoppdateringer om værforhold, hindringer på veien og andre farer som kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
Tilkoblingen muliggjør også bruk av mer avanserte planleggingsverktøy, og kan dermed øke den totale transporteffektiviteten, ifølge Daimler.
Møtes i Rotterdam
Flere lastebilprodusenter, deriblant Scania, Volvo, DAF, Iveco og MAN, har i lang tid jobbet med slike konsepter for kolonnekjøring med «trådløst sammenkoblede» lastebiler (platooning).
6. april skal alle disse produsentene møtes i Rotterdam i Nederland under European Truck Platooning Challenge, som nederlandske myndigheter har tatt initiativet til. Dit kommer lastebilene seg selvsagt ved å kjøre i sammenkoblede kolonner fra ulike steder i Europa.
På konferansen skal deltakerne blant annet diskutere og planlegge teknologiens fremtid og muligheter. Foreløpig setter lovverket en stopper for bruk av både selvkjørende lastebiler og såkalt platooning, men myndighetene i flere land jobber nå med å tilpasse regelverket til den nye teknologien.