-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes hever sikkerhetsnivået
Blant nyhetene er sidevindsassistent, blindsonevarsler og kollisjonsvarsler.
TEKNOLOGI: Antallet elektroniske hjelpere på biler øker i rasende fart.
Ny teknologi åpner for muligheter som vi bare kunne oppleve i science fiction-filmer da majoriteten av dagens sjåfører tok førerkort.
I dag kan fantasien ofte ha problemer med å følger med på hva som er virkelighet.
Men utfordringen for en middels interessert bruker (man er tross alt primært bilbruker, ikke bilentusiast), er ofte å skille mellom hva som:
* Kanskje kommer i fremtiden (hypet i media)
* Kan leveres ganske snart (antydet i reklamen)
* Er dyrt ekstrautstyr (ser ut som standard i reklamen)
* Er standard for et bilmerke (Mercedes langt framme)
* Er standard for en bilkategori (varebiler ligger bak)
* Er montert i bilen (instruksjonsbok er for pingler)
Det er for eksempel ikke lenge siden man fortsatt kunne sette seg inn i splitter nye varebiler for å få hakeslippsopplevelser som at de ikke hadde ABS-bremser eller elektriske vindusheiser.
I dag levers det omtrent ikke en personbil uten parkeringsensorer rund baut, gjerne med avanserte 360-graders kameraer og andre romfartseffekter.
I en rimelig yrkesbil, men som gjerne tilbringer opp til 10 ganger så mye tid i trafikken, kan man oppleve at verken ryggevarsler eller blindsoneassistent er tilgjengelig. Og det er fortsatt yrkesbiler som leveres uten antiskrens.
Er det fordi yrkesbilister er så mye bedre i trafikken? Selvsagt er de det – også. KLIKK HER. Men oftest er det fordi yrkesbilister fortsatt befinner seg langt nede på rangstigen i yrkeslivet.
Heldigvis kan det se ut som om den generelle mangelen på dyktige yrkessjåfører bidrar til å balansere dette. De store produsentene av lastebiler holder nå på å klatre over hverandre i iver etter å presentere hjelpe- og komfortsystemer for sjåførstanden.
Siste skrik fra Mercedes: Dagens oppdatering på varebilene fra Mercedes bringer en viss oversikt over nivået.
Sidevindsassistent. Øverst på listen over nyheter står sidevindsassistenten. Utfordringen med kraftig sidevind mot den digre «seilflaten» på de største kassebilene, er en reell problemstilling her til lands like mye som i flate Europa.
Mange er nok flinke til å korrigere for sidevind i utgangspunktet, men den største sikkerhetsrisikoen er det øyeblikket det plutselig oppstår – som over broer eller andre åpne partier. En stor lett bil kan lett bli «blåst» over i motsatt kjørebane. Systemet påstås å ikke tillate mer enn maks 50 centimeter sideveis forflytning
Det andre elementet er ganske enkelt komfort. Det er slitsom å kjøre lenge i sterk sidevind. Det nye systemet for Mercedes er basert på ESPen, aktiveres over 80 km/t – og kan langt på vei eliminere den arbeidsomme vandringen bilen tvinges til.
I følge Mercedes kan sensorene i systemet bedømme og utbalansere både jevnt økende vind og plutselige vindkast. Systemet er nøye tilpasset hver modell og karosseriform – og i likhet med ESP-lampen, blinker et (oransje?) lys for å fortelle sjåføren når systemet jobber.
Blindsoneassistent. Et ikke ukjent behov, og heller ikke ukjent fra andre kjøretøy, men hvor teknologien varierer. Selv har jeg et solid horn i siden til Volvos ubrukelige BLIS-system på personbilene, som virker mot sin hensikt.
Men Mercedes har heldigvis valgt en langt smartere radarteknologi i sitt system. Basert på fire kortdistanseradarer varsler systemet med lys om det befinner seg et kjøretøy i blindsonen. Og skulle du likevel forsøke å svinge det, får du også et lydvarsel.
Kollisjonsassistent. Er først og fremst myntet på situasjoner på landeveien (aktiveres først over 30 km/t), mest typisk påkjørsel av stillestående kø, og er basert på samme radaren som blant annet gir deg dynamisk fartsholder.
Systemet vil ikke i seg selv gi full kollisjonsbeskyttelse i denne versjonen, slik vi finner for tyngre kjøretøy, men tilstrekkelig varsling til å avverge de fleste kollisjoner. Ved bremseassistanse vil det også bidra til å redusere skadegraden i de tlfeller hvor kollisjonen ikke lar seg avverge helt.
Andre systemer? Selvsagt en rekke, men mest interessant er introduksjon av en langlysassistent, som skal sikre optimal belysning både av veien og at man ikke blender motgående trafikk. Systemet er kamerabasert, virker over 60 km/t - og slår automatisk av og på langlyset etter behov.
Godt lys er alfa og omega for både komfort og sikkerhet i vinterhalvåret her i det høye nord. Dette blir spennende å teste i praksis.