-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz med «last mile»
Under høstens oppkjøring til IAA viste Mercedes-Benz flere muligheter for «last mile delivery». Nå investerer de tungt i en av løsningene.
Under Vision Van-presentasjonene på høsten i fjor kunne Mercedes-Benz blant annet vise en drone-løsning der publikum ble beskyttet med et trygt nett mellom scenen og oss – så trygt er det.
Det var en mulighet for levering av pakker, de siste meterne mellom bilen og kunden.
Selvgående roboter
En annen mulighet var selvgående roboter som hørte til i moderbilen, som automatisk ble lastet med relevant pakke inne i bilen og så sendt av gårde til aktuell adresse der den avleverte godset, hvoretter den trillet tilbake til bilen der den selv fant veien om bord.
Dette var en løsning fra en start up-bedrift i Estland som kaller seg Starship Technologies. Og var nok den delen av en rekke omfattende demonstrasjoner av forskjellige fremtidige teknologier jeg ikke ble mest overveldet av.
Umoden teknologi
For det første var jeg ganske overbevist om at hvis en slik boks-på-mange-hjul forsøkte å komme forbi meg på fortauet ville min første reaksjon være å tuppe den opp i nærmeste søppelkasse.
Deretter begynte jeg lure på økonomien i dette, hvor lenge måtte bilen stå parkert, uproduktiv, mens den ventet på de åtte robotenes tilbakekomst.
Og for det tredje var teknologien åpenbart umoden - føreren måtte tjore roboten fast til bilen, manuelt, da den endelig kom tilbake.
16,5 mill. euro
Nå er det åpenbart at Daimler har færre innvendinger enn meg – og sikkert med god grunn. De har tross alt jobbet sammen i lang tid allerede. Og nå forteller tyskerne at de har satt 16,5 millioner euro inn i bedriften.
Formålet er at de sammen skal utvikle produkter slik at de kan starte pilotforsøk med varebiler+roboter. Det er åpenbart flere logistikkselskaper inne i dette bildet, og Daimler sier at virkelige-liv prosjektene vil være i gang allerede i år.
Jeg er fremdeles ikke sikker på at min første reaksjon bare vil være vennligsinnet hvis jeg får en slik en opp i hælene mine.