Vito kjørt
Vito kjørt
Vito kjørt
Vito kjørt
Vito kjørt
Vito kjørt
Vito kjørt
Vito kjørt
Vito kjørt
Vito kjørt

Du og jeg og vi tre

I FARTA: Nye Mercedes Vito har plass til tre foran, men varebilsegmentets luksusbil gjør seg fortsatt best for to som kjører mye og langt.

Publisert

HAMBURG: Etter hele 14 års levetid, ser vi her faktisk andre facelift på Mercedes sin volumvarebil Vito. Og dette er et ekte facelift, hvilket betyr at alt utvendig blikk er som før, men hvor støtfanger og lykter er nye.

Heldigvis – og da ikke det fordi det er noe galt med utseendet, bilen er fortsatt lekker slik den har sett ut de siste seks årene – er det også mye nytt under skallet:

  • Nye motorer
  • Bedre chassis
  • Lekrere interiør

Vito har tatt en klart definert plass i varebilhierarkiet. Den er på størrelse med biler som Transporter, Hiace, Transit, Vivaro, Scudo, Expert og Trafic med flere. I praksis er bilen først og fremst et alternativ for dem som føler seg lett hevet over disse konkurrentene, og som vil ha noe dyrere og mer forseggjort. Vito er klassens eneste kandidat til begrepet premiumbil – om det er mulig å bruke om en varebil.

Prisene alene gjør nemlig at den først og fremst konkurrerer om den halvparten av VW Transporter-kundene som bruker bilen til nettopp transport. Dette er bilen for dem som legger vekt på kjøreegenskaper og komfort. Som rullende verktøykasse for håndverkere er den i dyreste laget – om man tenker fornuft, da

Prisene ja. De er ennå ikke 100 prosent ferdig beregnet, men importøren er sporty nok til å komme med følgende anslag på de mest etterspurte utgavene for Norge.:

  • 113 CDI, kort, 136 hk, fra 323.000,-
  • 113 CDI 4x4 automat, 136 hk, 367.000,-
  • 116 CDI, kort, 163 hk, 338.000,-
  • 116 CDI 4x4 automat, 163 hk, 381.000,-

Prisene er inkludert merverdiavgift og gjelder kort utgave. Som tidligere kommer Vito i tre lengder, som er kort, lang og ekstra lang. De to første deler akselavstand på 320 centimeter, mens den ekstra lange har 343 centimeter mellom akslene. Og uansett motorvariant kan du regne med et tillegg på ca. 7.000,- for lang utgave, 14.000,- for ekstra lang utgave – i forhold til priser for kort versjon.

Til første testrunden i Hamburg fikk jeg en 116 CDI automat. Den yter 163 hester som fores ut til bakhjulene gjennom en femtrinns automatkasse. Senere på dagen skal jeg få kjørt en 113 CDI med 136 hester og den nye sekstrinns ”miljøgirkassen”. Og det er nettopp i sjiktet mellom disse to bilene at mengden av norske kunder kommer til å havne.

Det er for øvrig mer miljø enn bare girkassen med nye Vito. Bilene med Blueefficiency-pakke har også start-stop-funksjon og de øvrige elementene Mercedes bruker for å få ned forbruket. Med norske avgifter kan faktisk disse modellene tenkes å komme enda rimeligere ut enn prisantydningene over.

Allerede fra første meter i Hamburg by er komforten i denne bilen åpenbar.

Selv over nord-tysk brostein på høykant er det personbilkomfort i form av lavt støynivå og minimalt med vibrasjoner. Og dessuten i delikate materialvalg i ratt, paneler og alt annet man tar på. Er du vant med Mercedes, er Vito som hjemme.

Stuttvokst som jeg er, har jeg ingen problemer med sjåførplassen med den originale euroskilleveggen på plass. Importøren melder imidlertid at de bytter til norsk skillevegg når bilen ankommer Drammen bilhavn. Hensikten er å sikre bedre arbeidsrom for røslige norske kropper, samt at den er bedre isolert.

Femtrinnsautomaten kan man kanskje rynke på nesen av i personbilsammenheng, men i Vito føles den fortsatt luksuriøs. Og den nye sekstrinnskassen, som har fått en ganske langsteget karakter, kan man også klage på, om man er vant til å lunke på høyeste gir selv i 50-sonene.

Men det er i så fall som å skyte seg selv i foten, for den nye utvekslingen gir ikke bare potensial for lavere forbruk, den gjør det også mulig å få brukt motoren i hele registeret.

4x4 dessverre fås dessverre kun i kombinasjon med firesylindret diesel på 136 og 163 hester, og automatgir. Importøren sier de driver lobbyvirksomhet for å få kombinasjonen manuelt gir og 4x4, men ikke vent noen snarlig løsning på den floken.

Bilen har for øvrig fått ca 100 kilo ekstra nyttelast, litt avhengig av utgave. Det representerer omtrent det faceliftteamet har klart å slanke den nye utgaven med.

Og selvsagt er ekstrautstyrslisten lang. I Europa ser varebiler ganske triste ut, her hjemme vet vi å pynte dem. Så det er neppe noen ulempe at støtfangere kan leveres lakkert fra fabrikk, at den kan leveres med fete 17-tommere og bixenon hovedlys, som også betyr at de tøffe LED kjørelysene kommer med.

Nye Vito er ganske straks på markedet. 28 oktober lanseres den i Norge.

Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no

FAKTA Mercedes Vito 116 CDI 163 hk lang (2,8 tonn, 6,5 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 2143 ccm, 120 kW (163 hk) v/3800 o/min. 360 Nm v/1600-2400 o/min.

Mål: 499 x 190 x 190 cm (L/B/H), akselavstand 320 cm, varevolum 6,5 m3

Vekter: Egenvekt ca 1800 kg, tilhengervekt ca 2500 kilo, nyttelast ca 1000 kg.

Ytelser: 0-100 km/t 11,5 sekunder, toppfart 191 km/t.

Forbruk: 0,69 l/mil (blandet), 195 gram CO2/km (i Blueefficiency-tgave)

Pris fra: fra ca. 345.000 kroner

Til i Norge: 28. oktober 2010

Konkurrenter: Først og fremst VW Transporter, som er markedsleder i segmentet. Dessuten klassiske Toyota Hiace, men som nå begynner å bli gammel. Øvrige konkurrenter er de tilsvarende store versjonene av Peugeot Expert, Citroen Jumpy, Fiat Scudo, Ford Transit, VW Crafter, Iveco Daily og Renault Trafic.

Powered by Labrador CMS