-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sprinter på alle fire
Den første kjøringen av nye Mercedes Sprinter med firehjulsdrift fikk vi oppleve på realt vinterføre i 2100 meters høyde i Østerrike.
VINTER: Systemet på de firehjulsdrevne personbilene fra Mercedes-Benz kalles 4Matic. Og selv om nyttekjøretøyvarianten kalles 4x4, er det et 4Matic-system som er identisk med ML og GL som benyttes på Sprinter.
Etter en kjøretur med våt asfalt under hjulene, skifter både omgivelser og underlag karakter etter hvert som vi klatrer oppover i Alpene. Når vi passerer 2000 meter er det skikkelig vinterføre på veien, delvis med både is og fokksnø. Med andre ord tid for å trykke på 4x4-knappen på dashbordet.
Dermed overtar det elektroniske tractionsystemet 4ETS «ansvaret» for at vi kommer oss frem gjennom alpepasset. Selv må vi bare sørge for veloverveid bruk av gasspedal og ratt.
Vår prøvebil er også satt opp med DSR, Downhill Speed Regulation, som hører til ekstrautstyret, og dermed sørger systemet automatisk for god sikkerhet ved at bilen holder en forhåndsvalgt hastighet nedover.
Manuell inn eller ut
Sjåføren må selv koble 4x4-systemet ut eller inn ved hjelp av en knapp på instrumentpanelet – det skifter ikke automatisk fra tohjuls- til firehjulsdrift slik som på mange av personbilmodellene.
Det kan kobles inn når bilen står stille med motoren i gang eller når hastigheten er lavere enn 10 km/t. Sprinteren er bakhjulsdrevet, men når 4x4-systemet er koblet inn er kraftfordelingen 35/65 mellom for- og bakaksel under vanlig kjøring. Skulle et av hjulene begynne å spinne, blir kraften fordelt til de hjulene som har best grep.
Sprinter 4x4 kan leveres med reduksjonsgir som tilleggsutstyr. Med et trykk på en knapp mens bilen står stille, forkortes girutvekslingen med 42 prosent. Clutchslitasjen reduseres og fremkommeligheten økes merkbart ved kjøring i bratte bakker, ved trekking av tilhenger eller i offroad-situasjoner.
Løftet 10 centimeter
Selv om Sprinter 4x4 ikke er noe offroad-kjøretøy, er den løftet med 11 cm foran og 8 cm bak sammenlignet med den vanlige Sprinter. Dette øker «angrepsvinkelen» ved kjøring inn i bratte bakker samtidig som bilen takler høyere humper.
Selv om det løftede karosseriet gir bilen et inntrykk av «å stå på stylter», får vi ikke noe tilsvarende inntrykk der vi sitter bak rattet på krevende vinterveier i de østerrikske alper. Veigrepet føles sikkert og godt, og vi har en mye mer «jordnær» følelse av bakkekontakt enn det høyreiste visuelle inntrykket skulle tilsi.
Motormenyen for Sprinter 4x4 består av to firesylindrede maskiner med henholdsvis 129 og 163 hester og manuelt gir, med et tilhørende moment på 305 og 360 Newtonmeter. Skulle det være behov for mer ekstreme kraftressurser, kan bilen også leveres med 3.0-liter V6-motor med 190 hk og et moment på 440 Nm.