-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvos variant av Hurtigruten
Å sende 10 biler av demokaravanen til Volvo den kronglete veien gjennom Norge fra Oslo til Kirkenes ble en sjarmoffensiv av de sjeldne.
LASTEBIL: For ordens skyld - veinummer E6 fra Oslo til Kirkenes er antagelig den minst kosteffektive transportruten det er mulig å velge i Europa.
Strekningen er lang, veiene horrible, tunnelene rene mareritt. Og naturen distraherende vakker. Regnet i drivstoff, overnatting og annen slitasje tipper jeg totalprisen ble tredoblet.
Siden Volvo også kjørte Dynafleet på opplegget, skal vi komme tilbake til kostnadene siden. Se neste YrkesBil.
Men som sjarmoffensiv ble dette genialt.
Store deler av transportbransjen i Nord-Norge vinket oss engasjert i møte, en del Scaniaer fløytet høylydt, og ferjemannskapet på Drag – Kjøpsvik hadde høytidsstund da de skulle stable ti biler og tildels urutinerte sjåfører om bord. Bussen gikk om bord sist, omtrent med overhenget ute.
Og kanskje var det aller mest de forskjellige stoppene og pausene som la grunnlaget for gevinsten. Interessert sjåfører og andre lokale helter slo av en prat om løst og fast fra bilene, veiene og værmeldingen.
Karavanegeneral Torstein Magelssen hadde invitert en varierende forsamling forhandlere, fagpresse og representanter fra Volvo i Gøteborg til å kjøre strekningen.
Og i retroperspektiv, som er et fint ord for etterpåklokskap, ble kanskje det et av de viktigste elementene i stuntet. For ja, selvsagt bør Volvo-folket forventes å vite hvordan Nord-Norge er. Akkurat som forhandlere og presse bør vite det.
Men Nord-Norge må oppleves for å forstås. Og det svenske besøket kan for alt vi vet medføre bedre Nord-Norge-Volvoer for fremtiden.
For egen del bekreftet turen at det definitivt finnes attraktive sider ved sjåføryrket. Og det trenger ikke være langtransport, selv om en FH16 650 6x4 trekkvogn med tippsemi godt tåler å kjøres langt med.
Akkurat da jeg startet på stigningen opp Saltfjellet, i kveldssol mot himmelblå på tørre sandpapirveier, tok den nordnorske stemmen til Kari Bremnes over radioen. Da kunne ikke livet bli stort bedre.
Volvo-karavanen startet i Kirkenes i dag 2. juni. Den stopper 10 steder sørover før den foreløpig ender i Bodø 19. juni. Etter sommerferien står Sør-Norge for tur.