-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
MAN frir til kvinnene
Selvfølgelig kunne ikke MAN bare hoppe over den internasjonale kvinnedagen. De er jo nesten forpliktet til å legge vekt på woMAN-begrepet.
MAN har lenge kjørt noe de kaller WoMAN workshops. Den som
ble arrangert på årets kvinnedag la spesiell vekt hvordan kvinners spesielle
krav og behov kunne overføres til produktutviklingen.
-Frem til nå har vi kanskje lagt alt for stor vekt på mannlige sjåførers behov, og deres livsstil, når vi utvikler lastebiler. I fremtiden må vi ta mer hensyn til kvinnelige sjåfører og da må vi benytte oss av deres kompetanse til å tette de store hullene i våre kjønns-data, sier Dr. Frederik Zohm, sjef for produktutvikling hos MAN Truck & Bus.
-Våre kvinnelige sjåfører gir oss et annet syn, et nytt perspektiv, på produktene våre, slik at vi kan gjøre dem mer brukervennlige, mer komfortable – simpelthen bedre for våre fremtidige kunder, fortsatte han.
MAN har lenge benyttet kvinnelige fokusgrupper i sin produktutvikling og har en egen gruppe fra både konstruksjon og design, under ledelse av en kvinnelig psykolog, som jobber for å gjøre lastebiler mer attraktive for profesjonelle kvinnelige sjåfører.
MANs data forteller blant annet at den gjennomsnittlige kvinnelige sjåføren er syv år yngre enn sin mannlige kollega, hun en 11 cm. kortere og veier 18 kg. mindre.
Derfor blir det relevant å diskutere for eksempel ideell bredde på køya med dem, om alle toalett-detaljer skal bygges inne i hytta eller om hvor mange strømuttak man trenger til forskjellige dingser og utstyr.
Noe man tidlig fant ut var at denne gruppen i hvert fall ikke har noe ønske om at bilene skal se «kvinnelige» ut fra utsiden!
Utviklingen viser klart at produsentene må vente seg flere kvinner bak rattet i tiden som kommer.
Tyske tall viser at fra 2011 til 2021 økte andelen kvinner som utdannet seg til yrkessjåfører fra 4 til 11 prosent. Antall kvinner med tungt førerkort har økt med to prosent de siste årene, og økningen tiltar.
Men forholdet er fremdeles svært skjevt: mens ca. 30.000 kvinner i Tyskland har et sjåførkort, er det ca. en million menn som kan kjøre tungt.
-Men ikke bare ser vi at flere kvinner begynner å interessere seg for sjåfør-yrket, sier dr. Sigrun Weise som leder MANs kvinne-workshops.
-Vi ser også at de kvinnelige sjåførene gjør seg meget mer gjeldende på sosiale media enn før, forteller hun.
-Det er også viktig for å komme til orde.