-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Traton løfter listen etter positivt Q1
Traton, som opprinnelig regnet med en driftsmargin på mellom seks og syv prosent i år har nå hevet det målet til syv til åtte prosent etter et første kvartal der volumet økte med en firedel.
I årets første tre måneder solgte Traton Gruppen 84.600 biler (i fjor var det 67.800 i samme periode). De var flinkere til å posisjonere produktene sine også – omsetningen økte med 31 % til 11.2 milliarder euro.
I enheter fordelte salget seg slik: MAN: 27.333 biler – derav 19.655 lastebiler. Scania: 22.262 – trekk fra 1.015 busser så har du antall lastebiler. Navistar: 22.548 og her var det 3.302 busser. VW Truck og Bus i Brasil solgte 12.148 biler hvorav 2.384 var busser.
Samtidig insisterer de på at de er flinke til å begrense ordreinngangen fordi – forteller de - de har en altfor stor ordrereserve. De er nå nede på 68.500 bestillinger, mens det etter Q1 i fjor var bokført 95.600 biler som ventet på å bli bygget.
Forholdet mellom inngående ordres i forhold til salg er nå på 0,81 hvilket betyr en svak reduksjon av ordremassen.
Elbiler behandles i et eget avsnitt der vi ser at det ble levert 258 slike i Q 1 – sterkt ned fra første kvartal i fjor, som endte med 417 elektriske Traton-biler på veien. Ordreinngangen er også forholdsvis lav. I fjor var den på 709 batteri-biler i første kvartal, i år er den nede på 446.
Uten å justere for spesielle innslag (avvikling av Scania Finance Russia for eksempel) hadde Gruppen et driftsresultat på 834 millioner euro i første kvartal – 479 millioner mer enn etter den samme perioden i fjor. Det betyr en salgsmargin på 7,5 % - 3,3 prosentenheter høyere enn i fjor.
Stjernen i gruppen er selvfølgelig fremdeles Scania. Der hadde de en margin på 13,3 % av en omsetning på 4.172 mill. Euro. Men også MAN begynner å klatre, de endte kvartalet med en margin på 5,8 % - 2,2 % i fjor. Omsetningen for tyskerne endte på 3.404 mill. (opp 34 %) mens Navistar klarte 6,3 % margin - opp fra 3,7 % - med en omsetning som økte 32 % til 2.738 millioner.
VW Truck og Bus møtte på nye eksosregler i Sør-Amerika og labert marked. Der økte omsetningen med bare 3 % til 709 millioner, mens marginen allikevel endte på solide 9,2 % - svakt ned.
Sjefen selv, Christian Levin, holder en uvanlig positiv tone i sin kvartalsrapport der han priser VW for å ha klart seg bra gjennom en vanskelig tid og når han snakker om MAN kaller han det et eksempel på hva et motivert team virkelig kan få til.
- Vi vil gjøre alt vi kan for å beholde momentet vi greide å bygge opp i et veldig sterkt første kvartal, avslutter han.