-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Svensker med krøll i kontrollen
Bare 37 prosent godkjente! Svensker har ry for ordning och reda, men svenske Bilprovningen melder om stor variasjon hos de store transportørene.
Bilprovningen kontrollerte hele 80.300 lastebiler i 2009.
Nå har de presentert en statistikk med sammenlikning av godkjenningsprosent hos de store transportørene (definert som over 50 lastebiler til kontroll i 2009).
Tallene avdekker svært stort sprik mellom kvaliteten hos de enkelte selskapene.
Mens et 20-talls transportører fikk en godkjenningsprosent på mellom 60 og 80 prosent, er det samtidig like mange med fra 25 og ned til 15 prosent godkjenning. (Se tabellen i bildegalleriet).
Gjennomsnittet er svake 37 prosent godkjent.
Det betyr, kan vi ile til og fortelle, for dem som ikke er superkvikke i hoderegning, at det betyr at det i 2009 minst kjørte 50.589 ikke godkjente, presumptivt trafikkusikre lastebiler rundt i Sverige.
Les også: Buss-pirat fikk bot på 180.000 kroner
Nå skal det samtidig sies at Bilprovningen ikke bare har ideelle hensikter, men også har direkte gevinst av å publisere dette.
Den svenske etaten, som bare er 52 % statlig eid, tilbyr nemlig konsulenttjenester (Kvalitetssäkrad fordonspark) til transportørene, slik at de skal score høyest mulig ved Bilprovningens besiktninger.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no