FORSKJELL: Slik så tankbilen til Sven Eirik Heggestad fra Sogn ut etter en møteulykke i 2019. Airbagene i hans lastebil gjorde at han kom nærmest uskadd fra ulykken.

Kollisjonsputer blir standard hos Scania

 Norsk Scania tar viktig grep for trafikksikkerheten. Fra nå blir airbager standard på alle nye Scania lastebiler i Norge.

I de fleste nyere personbiler er det airbager i nærmest alle retninger, for alt fra hode til skulder, kne og tå, og det er som regel en del av standardutstyret. Du tar kanskje for gitt at slik er det også i lastebiler. Men det er ikke nødvendigvis tilfellet. 

Scania lanserte i 2017 sideairbager sammen med airbag i rattet på lastebiler. Frem til nå har dette vært et tilvalg som kundene har kunne velge når de har spesifisert ny bil.

Nå melder Norsk Scania at de fra 5. september i år har innført både airbagen i rattet og sideairbag på førersiden som standard på alle norske Scania lastebiler.

- Sikkerhet skal være førsteprioritet. Vi har et unikt produkt og ønsker å bidra til å øke trafikksikkerheten for våre kunder, sier Steinar Westli, salgsdirektør lastebil i Norsk Scania.

VIKITG: Steinar Westli, salgsdirektør for lastebil i Norsk Scania ønsker å sette en ny bransjestandard når airbag nå blir standard på alle nye, norske Scaniaer.

- Har reddet liv

Sikkerhet har heldigvis kommet høyt opp på agendaen hos de fleste store kjøretøyprodusentene, ikke minst drevet av stadig strengere krav fra myndigheter. De svenske produsentene har i flere tilfeller tatt på ledertrøyen i sikkerhetsspørsmål. 

Volvo Trucks hevder de var den første lastebilprodusenten som tok i bruk kollisjonsputer, da de fra 1995 tilbød kollisjonspute i rattet i sin flaggskipmodell, FH.

Scania hevder på sin side at de helt siden lanseringen av sideairbagen i 2017 har vært eneste leverandør som har kunnet tilby akkurat denne sikkerhetsfunksjonen på lastebil. 

«Særlig i ulykker hvor lastebilen velter og lander på siden har sideairbag bevist gjentatte ganger hvor skadereduserende disse er», skriver produsenten.

SIKKERHET: Airbagene i Scania blir nå standard på sjåførsiden i lastebilene. Både airbagen i rattet og den som sitter i døren kan spille en stor rolle om ulykken skulle være ute.

Airbagen tar for de enorme kreftene som settes i sving når en lastebil er involvert i en trafikkulykke.

For flere kunder i Norge har airbagene i lastebilen vært forskjellen på i verste fall liv og død, til moderate skader, ifølge den fabbrikkeide norske importøren. 

STEDET: Slik ble tankbilen til Sven Eirik Heggestad fra Sogn liggende etter en møteulykke.

Det var 12. mars i 2019 ulykken, som kunne gått så mye verre, rammet Sven Eirik Heggestad.

Lundebakken opp mot Fjærlandstunnelen er kjent for å være ugrei vinterstid. Denne marsdagen, hvor snødrevet ble tettere og tettere, ble ikke noe unntak i så måte.

OVER: Her kommer det møtende vogntoget på tvers over hele veien.

- Jeg så med en gang at dette kommer ikke til å gå bra. På en måte føltes det som det var over på et knips. På en annen måte føltes det som en evighet fra jeg så traileren til det smalt, sier sogningen til Norsk Scanias kundemagasin som forteller hele den dramatiske historien. 

Sekunder senere lå tankbilen nesten helt opp ned i skråningen, med Sven Eirik hengende i sikkerhetsbeltet.

Det eneste han fikk av fysiske skader i smellen, var noen risp og kutt på hendene og et kutt i hodet. I tillegg slo han skulder og armen da han løste ut sikkerhetsbeltet og falt ut av stolen. I forhold til de enorme materielle skadene var han i praksis uskadet, men litt mørbanket.

BLE REDDET: - For meg er det helt åpenbart at grunnen til at det gikk så bra er airbagen, sier Sven Eirik Heggestad.

Begge sider

Airbager blir nå altså standard på alle Scanias hyttemodeller i Norge. Fra den urbane bybilen L-serie med lavt innsteg til flaggskipet S-serie for langtransport med flatt gulv. 

Det er airbag i rattet og sideairbagen på førersiden som blir standard. For kunder som vil ønske ytterligere sikkerhet i lastebilen er det mulig å bestille sideairbag på passasjersiden som ekstrautstyr.

«For kunder som av ulike årsaker ikke ønsker airbager er det mulig å velge de bort, uten at dette påvirker prisen», opplyser Norsk Scania, og klargjør dermed at lavere pris i alle fall ikke skal være noe incentiv for å velge bort kollisjonsputer.

Denne forandringen i utstyrsstandard gjelder for nye chassis som er bestilt og ordrelagt etter 5. september i år.

Powered by Labrador CMS