Europa-nedgangen fortsetter

Ferske tall fra ACEA viser at nedgangen i tungbilsalg i Europa fortsetter i samme tempo som første kvartal..

Publisert

Marstallene var dramatiske, lastebilsalget gikk ned med nesten 12 prosent i forhold til for et år siden. Apriltallene er like dystre, men heldigvis er nedgangen konsentrert rundt de aller letteste.

138.630 biler – her teller man alt, fra små varebiler til de største busser og lastebiler – er 11,9 prosent under tallet i fjor.

Dersom vi isolerer klassene ser vi at de lette varebilene, opp til 3,5 tonn, også har sunket med mellom 11 og 12 prosent. Til og med Tyskland noterer seg for en liten nedgang.

Gruppen over 3,5 tonn teller litt over 26.000 biler i april, en forsiktig nedgang på 6,7 prosent, og nesten like er tallene for de tyngste, de over 16 tonn. Der er totalen 19.500 og nedgangen 6,6 prosent.

For året akkumulert er tilbakegangen på 3,8 så vi ser jo dessverre en økende nedgang.

Det var flere land som bidro med en positiv utvikling i april – blant de som virkelig monner finner vi for eksempel Tyskland og Storbritannia opp henholdsvis 3,5 og 11,8 prosent.

Norge bidro også, med 10,7 prosent i pluss.

Bussalget (over 3,5 tonn som det måles i Brussel) var også positivt.

I EU var apriltallet opp 0,6 prosent, og akkumulert 4,9. Men takket være Island, Norge og Sveits endte totalen opp hele 5,8 prosent for EU pluss EFTA-området.

Hvorfor ACEA bruker så mye lenger tid på å telle store biler enn små personbiler er vanskelig å forstå.

Mai-statistikken for de små kommer rundt 15. juni. Tungbilstatistikken ikke før den 28. Og hvorfor det ikke finnes merkestatistikk blant de tunge, slik det er blant de små, er kanskje enda vanskeligere å forstå.

Powered by Labrador CMS