-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Boreal med elektrisk klasse III-buss
Selskapet hevder de er først i Norge med elektrisk turbuss.
For et snaut år siden meldte Boreal Travel AS at de hadde bestilt 36 elektriske turbusser. Nå er den første av dem registrert, og dette skal ifølge Boreal Travel være den første elektriske klasse III-bussen som blir registrert i Norge.
Bussen som er av merket Guangtong, fra kinesiske Zhuhai Guangtong Automobile Company Ltd., er ifølge Boreal skreddersydd for norske forhold og skal ha en rekkevidde på rundt 350 kilometer.
– Den elektriske drivlinjen gir en reise med god sikkerhet og lavt støynivå. Passasjerene sitter høyt med godt utsyn, og bussen er blant annet utstyrt med guidestol og USB-ladepunkt til hver av de 51 passasjerene, sier daglig leder Owe André Askeland i Boreal Travel i en pressemelding.
Kamp om å være først
Boreal er imidlertid ikke alene om å hevde de er først ute med elektrisk turbuss.
I september i fjor hevdet Oslobuss AS nøyaktig det samme. Deres buss var registrert som klasse II, men ifølge eieren "innredet som en turbuss". De var nemlig ikke først med å registrere en elektrisk klasse II-buss, det hadde Vy Buss allerede fått levert fra BYD noen måneder tidligere.
Uansett: Boreals klasse III-buss er utstyrt med LFP-batteri (lithium ferrophosphate) og har ladeplugg både i fronten og helt bak, noe som gjør at den kan komme til og lade på de aller fleste offentlige ladestasjoner.
Ifølge kjøretøydata fra Statens Vegvesen er den toakslede luftfjærede bussen utstyrt med 52 seter. Den er 12 meter lang, 2,5 meter bred og har en egenvekt på 13 tonn (inkl. fører). Maksimal nyttelast er 5,5 tonn.
Motoren yter 350 kW (476 hk) og toppfarten er oppgitt til 100 kilometer i timen.
Samarbeid med European Cruise Service
Bussen er utviklet i samarbeid med SeaWalk-Mobility og European Cruise Service.
European Cruise Service er Europas største arrangør av opplevelsesturer for cruisepassasjerer og opererer i fem land. Selskapet har vært blant de største leverandørene av cruisetjenester for utenlandske cruiseskip i norske havner og fjorder i mer enn 160 år.
– Sammen med European Cruise Service skal vi utvikle og drive miljøvennlig landtransport. Den nye busstypen er tilpasset turkjøring for cruisepassasjerer, men er svært anvendelig og vil også settes i drift i annen turbussvirksomhet, sier Askeland.
– SeaWalk Mobility har i tillegg gjort en fremragende jobb som bussimportør. Koronasituasjonen har komplisert både oppfølging og kvalitetskontroll av både produksjon og EU-godkjenningen, uttaler Arthur Kordt i pressemeldingen.
Han er administrerende direktør i European Cruise Service, men er også medeier i SeaWalk Mobility AS ved at hans heleide selskap Armada AS eier halvparten av selskapet Vizmar AS som eier 100 prosent av SeaWalk Mobility AS.
Mer elektrisk på gang
Boreal minner for øvrig om at de i 1994 satte i gang et prøveprosjekt med elbuss i trafikk.
– Og i 2015 var vi først i Norge med elektriske busser i ordinær rutetrafikk. Nå er vi i full gang med arbeidet med det grønne skiftet også i turbussmarkedet, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.
Hele reiselivsmarkedet er for tiden kraftig berørt av myndighetspålagte restriksjoner for å hindre spredningen av koronaviruset.
– I Boreal tenker vi framover. Vi jobber langsiktig uavhengig av koronasituasjonen, og for oss er det viktig å ta i bruk ny teknologi for å holde oppe momentet i omstillingen til lavutslippssamfunnet. På sikt er målet at alle våre turbusser skal være elektriske, sier Førsvoll.