Posten tar i bruk 26 tonns elektrisk lastebil

I dag tar Posten i bruk sin største elektriske lastebil og starter nå arbeidet med å gå over til fornybar energi på de store kjøretøyene.

Publisert
Hans-Øyvind Ryen (t.v.), konserndirektør for Nettverk Norge Posten og Lars B. Sand salgsdirektør for MAN Truck & Bus Norge, med 26-tonns eTGM..

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er tre ganger større enn den største elektriske bilen Posten har i dag.

Distribusjonsbilen med totalvekt på 26 tonn og nyttelast på 11 tonn skal kjøre gods og pakker til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum og erstatte et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy.

– Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor det har vært mulig. Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent. At vi nå får en 26 tonns lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er den første i Norge og en av de første som leveres av denne størrelsen fra MAN i hele Europa.

– Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge, sier salgsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, Lars B Sand.

Skapet på bilen er åtte meter langt pluss bakløfter. Avhengig av bruksområde og klimatiske og topografiske forhold, har lastebilen en rekkevidde på opptil 200 kilometer, ifølge produsenten.

Distribusjonsbilen er en del av en mindre serie elektriske lastebiler som MAN har levert til forskjellige europeiske kunder siden slutten av 2019.

LES OGSÅ: Elektrisk fra minste MAN og opp

Lastebilen drives av en 264 kW (360 hk) elektrisk motor, som gir et maksimalt dreiemoment på 3.100 Nm. Hjelpeenheter som servostyring, luftkompressorer og klimaanlegg er elektriske, med energiledelsessystemet som styrer dem etter behov for å sikre energibesparelser.

Kraften til lastebilen leveres av litiumionbatterier fra Volkswagen Group. Disse er plassert under førerhuset over forakselen, hvor dieselmotoren er plassert i konvensjonelle biler. Andre batterier finnes på bilens ramme. Batteriene kan lades med vekselstrøm med en ladekapasitet på 22 eller 44 kW, eller med 150 kW likestrøm (hurtiglading).

MAN leverte de første ni helelektriske distribusjonsbilene til partnerfirmaer i det østerrikske rådet for bærekraftig logistikk i midten av september 2018 (Austrian Council for Sustainable Logistics).

I desember 2018 mottok Porsche ytterligere et kjøretøy for anleggslogistikk på produksjonsstedet Zuffenhausen i Tyskland. Alle de 10 kjøretøyene har siden gjennomgått praktiske forsøk innen forskjellige distribusjonslogistiske applikasjoner, inkludert mat og kjøletransport, distribusjon av stykkgods og delelogistikk i bilindustrien.

Kunnskapen som er oppnådd sammen med CNL-selskapene og Porsche i vanlig logistikk, er blitt innlemmet i serien med eTGM-er, hvor de første bilene har blitt, eller vil bli levert til andre europeiske kunder i løpet av 2020/21.

Powered by Labrador CMS