-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lover «komplett utvalg» el-lastebiler i 2021
Volvo starter neste år salget av elektriske versjoner av tungvekterne FH, FM og FMX. Volumproduksjonen starter i 2022.
Det er ikke så lenge siden vi kunne melde at Volvo Trucks var i gang med kundetester av elektriske tungbiler. Det er blant annet snakk om FH, FM og FMX, som skal brukes til regional transport og anleggsarbeid i Europa.
Disse lastebilene vil ha en vogntogvekt på opptil 44 tonn. Avhengig av batterikonfigurasjonen kan rekkevidden ifølge produsenten være opptil 300 km.
Nå opplyses det at salget i Europa starter neste år, og at volumproduksjonen starter i 2022.
«Dette betyr at fra 2021 og fremover vil Volvo Trucks selge et komplett utvalg av batterielektriske lastebiler i Europa for distribusjon, renovasjon, regional transport og anleggsarbeid i byer», skriver produsenten i en pressemelding.
Produksjonen av Volvo FL Electric og Volvo FE Electric startet i 2019. Dette er elektriske lastebiler beregnet for bydistribusjon og renovasjon, primært i Europa.
Men i Norge har som kjent massetransportøren Tom Wilhelmsen AS fått spesialbygget tre anleggsbiler basert på FE Electric. Det hevdes at disse tre er de første elektriske tippbilene i verden av sitt slag.
I Nord-Amerika vil salget av Volvo VNR Electric, en lastebil for regional transport, starte 3. desember 2020.
Samtidig lover Volvo at «elektriske kjøretøy for krevende og tunge langtransportoperasjoner vil følge dette tiåret. Dette vil være batterielektriske lastebiler og elektriske lastebiler med brenselscelle med lengre rekkevidde».
Volvo Trucks har som mål å begynne å selge elektriske lastebiler drevet av hydrogenbrenselceller i andre halvdel av dette tiåret. Her er Gøteborg-produsenten som kjent inne på et samarbeid med tyske Daimler Trucks.
Senest 2. november kom meldingen om at de to konsernene har undertegnet en bindende avtale om et Joint Venture-samarbeid, og det er forventet at transaksjonen skal fullføres i løpet av første halvår 2021. Før det kan skje skal imidlertid alle relevante konkurransemyndigheter vurdere og godkjenne avtalen.
Volvo Trucks' mål er at hele modellutvalget skal være fossilfritt innen 2040.
LES OGSÅ: Nå trykker Scania på den store strømbryteren
– Forholdene for å gjøre dette skiftet, og følgelig tempoet i overgangen, varierer betydelig blant forskjellige transportører og markeder, avhengig av mange variabler som økonomiske insentiver, tilgang til ladeinfrastruktur og type transportoperasjoner, understreker Volvo Trucks-direktør Roger Alm.
Av denne grunn mener Volvo de fleste transportselskaper vil gå over til elektrisk drift trinnvis, og at mange av dem i praksis vil ha en blandet flåte med lastebiler drevet av forskjellige drivstoff i en overgangsperiode.
– Chassiset vårt er designet for å være uavhengig av drivlinjen som brukes. Kundene våre kan velge å kjøpe flere Volvo-lastebiler av samme modell, der den eneste forskjellen er at noen er elektriske og andre kjører på gass eller diesel, fortsetter Alm.
I forbindelse med Volvo Groups kapitalmarkedsdag torsdag 5. november lanserer konsernet også «Green Finance Framework».
I dette ligger også at det skal tilbys «grønne lån» til kunder som kjøper konsernets elektriske produkter, uten at nærmere lånebetingelser er beskrevet i pressemeldingen.