-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Varsler rekordbøter mot lastebilprodusenter
De seks største lastebilprodusentene i Europa kan vente seg bøter på opp mot 100 milliarder kroner, som følge av ulovlig prissamarbeid og miljøjuks.
Financial Times (FT) skriver at flere av lastebilprodusentene allerede har avsatt totalt 2,6 milliarder dollar for å betale bøtene fra EU, som er varslet å komme i løpet av de nærmeste ukene.
Bakgrunnen er at EU, ved konkurransekommisjonær Marghete Vestager, i 2014 anmeldte DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN og Volvo/Renault for kartellvirksomhet.
Prissamarbeid og miljøjuks
Produsentene, som stort sett har hele lastebilmarkedet i Europa for seg selv, beskyldes for flere tilfeller av prissamarbeid og bevisst utsettelse av å innføre ny miljøteknologi på lastebilene. Dette skal ha pågått fra 1997 til 2011 da EU gjennomførte flere razziaer ved hovedkontorene til alle seks produsentene.
Ifølge FT skal bøtene følge EU-satser som tilsier 10 prosent av selskapenes globale omsetning. I så fall vil bøtene knuse tidligere rekorder for prissamarbeid i EU, ifølge FTs kilder. Totalsummen kan havne på rundt 10 milliarder euro, eller rundt 100 milliarder kroner.
MAN varslet
På forhånd har DAF avsatt 945 millioner dollar, Iveco 500 millioner dollar, Daimler 672 millioner dollar og Volvo 444 millioner dollar for å være forberedt på gigantregningen. Scania har på sin side ikke satt til side penger for å betale bøtene. De skriver i sin årsrapport at de ikke er i stand til å beregne hvilken betydning etterforskningen og eventuelle bøter vil få for selskapet.
Det var varslere hos MAN som satte EU på sporet av skandalen, noe som gjør at selskapet trolig slipper unna bøter.
Søksmål
Men, som om ikke bøter er nok: Prissamarbeidet og utsettelse av ny miljøteknologi kan har gjort lastebilene – og dermed transporttjenester og alt av varer fra mat til møbler – dyrere enn nødvendig.
EU mener så mange som 600.000 transportselskaper kan være rammet. At dette også gjelder norske bransjeaktører kan ikke utelukkes. En rekkeskadelidne avventer nå EU-dommen og er ifølge FT klare til å saksøke lastebilprodusentene for ikke helt ubetydelige summer.
Hva totalregningen for lastebilprodusentene blir til slutt kan det dermed ta en god stund før vi får svar på.