Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen
Resten av Daimler-familien
Foto: Jon Winding-Sørensen

Resten av Daimler-familien

Daimler produserer biler over hele verden. De gjør sitt for at vi skal oppleve det, når de inviterer til Hannover-fest.

Publisert

Hvorfor fikk jeg følelsen av at resten av familien ikke var fin nok til storstuen, så de måtte spise middagen ute på kjøkkenet?

For der har Mercedes-Benz dominert hele Hall 14 og 15, med alle sine produkter – men, kan det se ut som – egentlig finner vi bare dem i rett nedadstigende slektslinje der. Litt urent blod, en tvilsom forbindelse i en eller annen fjern fortid – det er nok til at du blir satt på gangen.

LES OGSÅ: Daimler tjuvstartet IAA

Men etter min oppfatning var du i godt selskap der ute, selv om du ikke engang var fin nok til å bli nevnt i katalogen. Men når du fikk kjempet deg ut av den store hallen og gått rundt hele greia på jakt etter inngangen til neste hall (Deutsche Messe i Hannover er et sted der det er utrolig enkelt å bli desorientert), finner du dem.

(Nå skal jeg kanskje være forsiktig med hva jeg sier, for jeg har bare vært der siden 1992. Man trenger kanskje litt lenger tid på å finne frem der. ’92 var for øvrig første gang lastebil-IAA ble arrangert separat og i Hannover).

Helt til venstre står et gult festfyrverkeri som virker ekstra fyr fordi rutene langs den lange siden også har en gul folie over seg. En skolebuss fra en produsent med det utrolig kule navnet, Thomas Built Buses. Akkurat denne heter Saf-T-Liner C2 Jouley – og er en batterielektrisk versjon som TbB påstår har samme TCO som en dieselbuss på grunn av minimalt vedlikehold og lave drivstoffutgifter.

Dessuten elsker ungene den. Den lukter ikke og bråker like lite. Rekkevidde på en del over 100 km, og lades om natta.

Thomas Built Buses er en del av Daimler North America som også omfatter bl.a. Detroit Diesel og Alliance – en produsent av truckdeler. For ikke å snakke om at Freightliner (også med separate rammer) og Western Star hører til.

Det ble demonstrert av en Freightliner SD, basert på Mercedes sin Econic – og ble beskrevet som en av USAs mest moderne søppelbiler. Den hadde også fult sett sikkerhets-assistenter. Snart en selvfølge i Europa, men ikke akkurat i amerikanske nyttebiler.

En 114 SD demonstrerte klart den tunge enden av Freightliner. Her er rammen skreddersydd, klar til å motta de virkelig imponerende påbyggene, fra dumper til betongpumpe av dimensjoner.

BharatBenz er den indiske armen. Denne enheten ble grunnlagt i 2012 og siden det er det produsert 75.000 tunge biler der. Denne heter 1617 R, har en 170 hesters motor og dekorasjonen minner oss på at også i India er det en stor gruppe konsumenter som skal bestille på nettet nå og ha varen levert i går. Økende krav til e-handel transport også i India.

Bharat tilhører den gruppen som heter Daimler Trucks Asia. Der har vi også Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation. Det er åpenbart at denne Fusoen er annerledes enn Fuso Europe, for Europa-Fusoene fikk lov til å være inne sammen med de ekte Mercedesene.

Men det er vanskelig å skjønne hvorfor representantene fra Asia heller ikke er fine nok. Bilene derfra representerer mer enn en tredel av det totale volumet til Daimler Trucks og betjener 160 markeder.

Men flaggskipet fra Mitsubishi Fuso, Super Great som den heter, trivdes åpenbart godt der den sto. Der var det jo både lyst og god plass. Kjempen kommer med valgmuligheter: 7,7 eller 10,7 liters motor, den har en egenutviklet 12 trinns robotskifter som kalles ShiftPilot, og er utstyrt med en lang liste assistent- og sikkerhets-systemer som også kommer fra lokale kilder.

Som en siste klare beskjed om at «vi klarer oss godt her ute» har de droppet Fleet Board-stoltheten til Daimler og i stedet utviklet sin eget telematikkplattform. Truckconnect heter den.

Sistemann i sekstetten, en Auman EST-A er ikke et rent Daimler-produkt, men bygges i en joint venture de har sammen med Beiqi Foton.

EST betyr forresten Energy Super Truck, men ikke mer enn at den bruker den velkjente OM 457-motoren. Super-biten i navnet henger derimot kanskje sammen med avanserte spesifikasjoner som luftfjæring på bakakselen, elektronisk stabilitets-hjelp og en up-to-date telematikk-løsning.

Den opprinnelige avtalen mellom de to ble underskrevet for temmelig nøyaktig 15 år siden. Først for fem år siden rullet de første jv-modellene av båndet.

Så der har vi resten av familien. Det virket som de koste seg veldig, og de var mye hyggeligere mot gjestene sine. I motsetning til inne i den store hallen var det overhodet ikke noen problemer med å finne veien ut.

Powered by Labrador CMS