Sprukne bremseskiver på både bil og henger medførte kjøreforbud. Yrkessjåfører som sitter på setebeltet i stedet for å ha det på seg er en gjenganger i kontroller, ifølge Statens vegvesens kontrollører.

28 av 63 fikk kjøreforbud i Svinesund-kontroll

Ved en kontroll utført av Statens vegvesen på Svinesund og Ørje kontrollstasjon onsdag, fikk 28 av 63 kontrollerte tunge kjøretøy kjøreforbud, mens 36 fikk pålegg grunnet mangler.

Publisert

Det bekrefter fagleder Øyvind Grotterød overfor YrkesBil.no.

– På Svinesund var det flere med dårlig utsyn og manglende lastsikring. To hadde bremsefeil på trailer og måtte innom verksted før videre kjøring. Eller ser vi stadig sjåfører som sitter på beltet, noe som absolutt ikke er heldig – om noe skulle skje.

På Ørje ble det funnet sprekk i bremseskive på både bil og henger på et svensk vogntog. Her ble resultatet bruksforbud. Manglende lastsikring ble funnet også her, og det ble skrevet ut flere tekniske mangler, forteller Grotterød.

– Er ikke 28 kjøreforbud av 63 kontrollerte tungbiler et svært høyt tall?

– Både ja og nei. I den aktuelle perioden var det 314 tunge kjøretøy over kontrollplass, og av disse var det altså 63 vi plukket ut for kontroll.

— Her er det erfarne folk som håndplukker kjøretøy vi mistenker at det kan være særlig grunn til å kontrollere. Vi både hører, ser og lukter for å finne avvik, og har meget god treffprosent på dem vi velger ut for kontroll, understreker Grotterød.

Nye hjelpemidler

Han ser frem til at kontrollstasjonen forhåpentligvis i løpet av året vil kunne ta i bruk nye hjelpemidler som kan bidra ytterligere til å avdekke trafikkfarlige kjøretøy.

Da er det snakk om både veiesløyfer på E6 og varme- og kuldedetektering.

– Vi gleder oss til å få gode, permanente løsninger på dette. Varmgang, for eksempel på bremser, kan være trafikkfarlig også ved å utløse brann. Man kan jo se for seg hvor alvorlig et slikt branntiløp kunne bli inne på kontrollplassen, med biler med farlig last parkert rundt om, sier han.

Sitter på beltet

– Hva er treffprosenten høyest på?

– Last og lastsikring. Dette slår vi hardt ned på. Vi vil alle komme trygt frem i trafikken, og det er det slett ikke sikkert at vi alltid gjør dersom tunge biler kjører med usikret last. 50 tonn totalvekt og manglende bremser er også en dårlig kombinasjon, legger han til.

– Hvordan går det med beltebruken?

– Alle er ikke like flinke her, og vi treffer stadig på lastebilsjåfører som sitter på beltet. Å øke bruken av bilbelte er noe vi jobber kontinuerlig med, fordi bilbeltet kanskje er det viktigste sikkerhetsutstyret vi har.

— Mange lastebilsjåfører argumenterer med at de «sitter så høyt og trygt», men gleden ved det kan bli kortvarig ved en bråstopp eller at bilen tipper over – da er risikoen for død eller alvorlig skade overhengende, påpeker Øyvind Grotterød.

Anmeldt for kabotasjebrudd

Onsdag var det også tungbilkontroll på Østerholt kontrollstasjon i Gjerstad.

Her ble 32 av i alt 192 tunge kjøretøy kontrollert, men det meste var bra, melder Nils Ivar Havrevoll i Statens vegvesen.

Bare fryd og gammen var det likevel ikke:

Et dansk firma ble anmeldt for brudd på kabotasjereglene da det var underveis med sin femte kabotasjetur, og et firma ble anmeldt for kjøring med ikke kalibrert fartsskriver.

Ved kontrollen ble en sjåfør anmeldt for kjøring uten førerkort, det ble utstedt to overlastgebyr – kr. 7.850,- og kr. 2.900,-, og et kjøretøy fikk gebyr på 8.000 kroner for manglende bombrikke.

Powered by Labrador CMS