-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lastebiler over 16 tonn opp 9,5 prosent
Etter 10 måneder er veksttakten i lastebilleveransene kun lett avtagende. Men alt går på segmentet over 22 tonn – og Volvo øker ledelsen.
KOMMENTAR: Det meste spennende med oktobertallene fra OFV er at veksttakten for lastebilregistreringer fortsatt holder seg. Tallet for alle lastebiler over 3,5 tonn er hele 6,7 prosent flere registreringer i år enn på samme tid i fjor. Men alle segmenter under 22 tonn taper terreng.
Segmentet 3,5 – 7,5 tonn så riktignok en viss bedring i oktober isolert sett, men tallene er for små til å kunne tilskrive signaleffekt. Og Mercedes tviholder på en andel på over 50 prosent.
Segmentet 7,5 – 10 tonn er også i tilbakegang, men her er det en litt artigere konkurransesituasjon mellom tre-fire merker. Og MAN har lagt seg foran Fuso, med Iveco hakk i hæl.
Segmentet 10-16 tonn synker også som stein. I år er det imidlertid reell kamp om «tittelen» i dette lille segmentet. Mercedes kan fortsatt hente inn MAN før årsskiftet.
Segmentet 16-22 tonn er inne på svenskenes revir. Også dette segmentet går lett tilbake. I teten kjemper Volvo og Scania på kniven, mens Mercedes er komfortabel med 16,5 prosent på tredjeplass.
Segmentet 16 tonn og over er imidlertid vektklassen som teller tradisjonelt og internasjonalt, og for segmentet som helhet er veksten 9,5 prosent.
Merkekampen
Volvo øker fortsatt distansen foran Scania til 218 biler. Merk at alle de «tre store» merkene, med Mercedes på 3. plass, øker i 2014. Og de «fire små» taper kraftig terreng.
Tidligere har det vært normalt å inkludere MAN i «de fire store», men årets markedsandel på 5,7 prosent per utgangen av oktober er skummel. Forhåpentligvis blir merket reddet fra nedrykk etter leveranser i november og desember.