-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Disse aktørene skal levere 439 nye kjøretøy til Posten
Posten gjennomfører nå sin største bestilling noensinne av kjøretøy på fornybar energi. Her ser du hvilke varebilmodeller og lastebiler de har valgt.
I de kommende månedene vil Posten Norge ta i bruk 439 nye kjøretøy som går på gass og elektrisitet.
– Denne anskaffelsen er et viktig steg i Postens grønne skifte. Vi gjør store kutt i klimautslippene. Samtidig får vi en mer moderne og miljøvennlig kjøretøypark. Dette er store endringer som omfatter både mindre elektriske varebiler og store gassdrevne lastebiler med en tillatt totalvekt på opptil 60 tonn, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten, i en pressemelding.
Posten har Norges største kjøretøypark med cirka 3.050 varebiler og mopeder og rundt 780 lastebiler.
I første halvår gikk litt i overkant av 30 prosent på fornybar energi.
Posten har i lengre tid jobbet med å omstille kjøretøyparken for å ta i bruk mer miljøvennlige biler. Nå intensiveres satsningen ytterligere.
Av bestillingen på 439 nye biler på fornybar energi vil 323 el-varebiler erstatte fossilt drevne varebiler, 18 av el-varebilene erstatter eksisterende el-varebiler og 37 nye el-varebiler vil dekke nye behov.
Posten innledet året med å teste de første tunge kjøretøyene på fornybar energi.
Nå forsterkes også denne satsingen med 61 nye lastebiler på fornybar energi, som erstatter fossile lastebiler. 42 av lastebilene vil gå på biogass, mens 19 er elektriske. 14 av de gassdrevne lastebilene er containerbiler med en tillat totalvekt på hele 60 tonn.
YrkesBil har innhentet en oversikt over hvilke bilmodeller/leverandører som er valgt. Hvor mange som skal leveres av de ulike har vi ikke lyktes å få svar på foreløpig.
Disse elvarebilene er valgt:
Merke/modell | Leverandør |
Citroën ëJumpy | Bertel O Steen |
Fiat E-Ducato | FCA |
Maxus eDelivery 3 | RSA |
Mercedes eSprinter | Bertel O Steen |
Mercedes eVito | Bertel O Steen |
Opel Combo-e | Bertel O Steen |
Opel Vivaro-e | Bertel O Steen |
Peugeot e-Expert | Bertel O Steen |
Peugeot e-Partner | Bertel O Steen |
Renault Kangoo Electric | RBI Norge |
Maxus eDelivery 9 | RSA |
Av lastebiler er det følgende som er valgt:
Elektrisk:
- Scania P 230 B4x2NB
- Volvo FE 6x2 jevnlast luftfjæring
Gassdrift:
- Volvo FH 460hk 6x2 jevnlast
- Iveco Daily
- Iveco Eurocargo
- Scania G 410 B6x2NB
- Scania P 280 B4x2NB
- Scania P 340 B6x2NB
Enova har bidratt med støtte til Postens kjøretøy på el og biogass.
– For å lykkes med omstillingen til lavutslippssamfunnet, må transportsektoren velge klimavennlige løsninger. Her går Posten foran og viser at det finnes gode alternativ til dieseldrevne kjøretøy, sier Øyvind Leistad, markedsdirektør i Enova.
– PWCs klimaindeks for 2020 viste at Posten var en av kun fire norske bedrifter som kuttet utslipp i tråd med Parisavtalen. Den nye anskaffelsen viser at vi jobber hardt med miljøambisjonene for å redusere klimagassutslippene ytterligere, sier Wille.
De nye kjøretøyene på fornybar energi vil fortløpende settes inn i drift i alle deler av landet. De største lastebilene på flytende biogass vil settes inn i linjetrafikk og frakte brev, pakker og gods mellom terminalene i Oslo og Fredrikstad, Stokke og Hamar.