-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sommertallene i tung sektor er klare
Små lastebiler er ut, store lastebiler er in. Volvo tar kaka, men Renault er det bare smuler igjen av.
STATISTIKK: Ved utgangen av juli 2014, er det registrert syv prosent flere lastebiler over 3,5 tonn enn i samme periode i fjor. Men utviklingen er skjevt fordelt.
- Lastebiler med lavere totalvekt enn 16 tonn gikk tilbake med 11,5 prosent, eller 47 biler.
- Lastebiler med totalvekt over 16 tonn gikk derimot frem med 10,8 prosent, eller 234 biler.
Utviklingen er definitivt også skjevt fordelt mellom merkene.
Volvo har i praksis alene tatt seg av all økningen i markedet, med en økning på 44 prosent registrerte biler årets første 7 måneder, målt mot samme periode i fjor.
Den voldsomme veksttrenden dempet seg imidlertid noe i juli, hvor Volvo for første gang i år leverte færre biler inn tilsvarende måned i år. Total 101 biler over 16 tonn i juli er likevel akkurat nok til å holde Scania i sjakk på andreplass, med 99 biler.
De to svenske merkene dominerer uansett markedet tydeligere og tydeligere. I juli tok de til sammen over 80 prosent andel av markedet. Da er det ikke mye igjen til de øvrige fem merkene.
Spesielt hard medfart lider Renault om dagen.
Norge er håndteringen av merket Renault Trucks nå lagt inn under Volvo Trucks. Og selv om man tar høyde for at en slik nyorganisering tar sin tid, er volumet så langt i 2014 kort sagt begredelig. Dette er registreringstall for de to merkene per 31.7 over 16 tonn:
- Volvo: 1036 biler
- Renault: 11 biler
Heller ikke i klassene under 16 tonn, hvor den utgående Renault-organisasjonen har lagt det meste av kreftene sine de siste årene, er tallene lystige: Det er snakk om totalt 13 biler fra Renault i klassene 3,5 til 16 tonn totalvekt.
Bølger i høst?
Registeringshøsten for tunge biler kan uansett bli interssant å følge. Grunnet de forskjellige bieffektene av innføring av Euro 6 utslippskrav fra nyttår, anslo de fleste norske importørene en tilbakegang i markedet på 10-20 % i 2014.
Og i øyeblikket ligger vi altså syv prosent over årets fjorårets tall. Nå vet vi at en del av dette skyldes biler som ble registrert i starten av 2014, ganske enkelt fordi de ikke rakk å bli levert i 2013. Men samtidig skal - i det minste bør - mange av de mindre merkene ta igjen det de har "tapt" første halvår nå i høst.
DU FINNER KOMPLETTE TABELLER I YRKESBIL UTGAVE 8.