-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Sommertallene i tung sektor er klare
Små lastebiler er ut, store lastebiler er in. Volvo tar kaka, men Renault er det bare smuler igjen av.

STATISTIKK: Ved utgangen av juli 2014, er det registrert syv prosent flere lastebiler over 3,5 tonn enn i samme periode i fjor. Men utviklingen er skjevt fordelt.
- Lastebiler med lavere totalvekt enn 16 tonn gikk tilbake med 11,5 prosent, eller 47 biler.
- Lastebiler med totalvekt over 16 tonn gikk derimot frem med 10,8 prosent, eller 234 biler.
Utviklingen er definitivt også skjevt fordelt mellom merkene.
Volvo har i praksis alene tatt seg av all økningen i markedet, med en økning på 44 prosent registrerte biler årets første 7 måneder, målt mot samme periode i fjor.
Den voldsomme veksttrenden dempet seg imidlertid noe i juli, hvor Volvo for første gang i år leverte færre biler inn tilsvarende måned i år. Total 101 biler over 16 tonn i juli er likevel akkurat nok til å holde Scania i sjakk på andreplass, med 99 biler.
De to svenske merkene dominerer uansett markedet tydeligere og tydeligere. I juli tok de til sammen over 80 prosent andel av markedet. Da er det ikke mye igjen til de øvrige fem merkene.
Spesielt hard medfart lider Renault om dagen.
Norge er håndteringen av merket Renault Trucks nå lagt inn under Volvo Trucks. Og selv om man tar høyde for at en slik nyorganisering tar sin tid, er volumet så langt i 2014 kort sagt begredelig. Dette er registreringstall for de to merkene per 31.7 over 16 tonn:
- Volvo: 1036 biler
- Renault: 11 biler
Heller ikke i klassene under 16 tonn, hvor den utgående Renault-organisasjonen har lagt det meste av kreftene sine de siste årene, er tallene lystige: Det er snakk om totalt 13 biler fra Renault i klassene 3,5 til 16 tonn totalvekt.
Bølger i høst?
Registeringshøsten for tunge biler kan uansett bli interssant å følge. Grunnet de forskjellige bieffektene av innføring av Euro 6 utslippskrav fra nyttår, anslo de fleste norske importørene en tilbakegang i markedet på 10-20 % i 2014.
Og i øyeblikket ligger vi altså syv prosent over årets fjorårets tall. Nå vet vi at en del av dette skyldes biler som ble registrert i starten av 2014, ganske enkelt fordi de ikke rakk å bli levert i 2013. Men samtidig skal - i det minste bør - mange av de mindre merkene ta igjen det de har "tapt" første halvår nå i høst.
DU FINNER KOMPLETTE TABELLER I YRKESBIL UTGAVE 8.