Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept
Volkswagen I.D. Buzz Cargo Concept

Elektrisk support for elracer

Det strømmer på med nye elbiler hos Volkswagen. Til Los Angeles har de med seg en ny varebil, som de hevder kan være på veien allerede i 2022.

Publisert

I.D. Buzz Cargo heter konseptet, og vi har sett den før, senest under nyttebil-utstillingen i Frankfurt i høst.

Den har designtrekk som får oss til å tenke tilbake på den opprinnelige Transporteren i en moderne tolkning.

Den er selvsagt basert på Volkswagens modulære elbil-plattform, MEB, og i slekt med I.D. Buzz som dukket opp på Detroit-utstillingen i 2017, og som VW siden har bekreftet at skal i produksjon.

Les også: Her er Volkswagens nye I.D. for fremtiden

Volkswagen sier om I.D. Buzz Cargo er at den kan – om interessen er stor nok – settes på samlebånd i Europa fra 2022.

Som sine søsken i I.D.-familien er også Cargo-utgaven «fully connected» - eller alltid på nett på godt norsk. Avhengig av hvilken batteripakke den utstyres med kan den, ifølge VW, få en rekkevidde på mellom 320 og 550 kilometer basert på den nye WLTP-syklusen.

Tredje modell i I.D.-rekken ble lansert på vårens Genève-utstilling

Dersom bilen primært benyttes til småkjøring innenfor tette byområder, vil det være tilstrekkelig med en batteripakke på 48 kWt. Ved mer utstrakt kjøring kan energikapasiteten utvides til 111 kWt.

Motoren i konseptbilen har en effekt på 150 kW (204 hk). Den er plassert over bakakselen og gir bakhjulsdrift. Men om interessen for firehjulsdrift skulle melde seg, er det ifølge VW bare å montere en ekstra motor på forakselen. VW oppgir toppfarten til 160 km/t.

En ladehastighet på 150 kW skal sørge for at det store batteriet er 80 prosent ladet i løpet av en halv time. Systemet er også forberedt for induktiv lading slik at bilen kan lades trådløst mens den står parkert over en dedikert sone.

Sammenlignet med personbilutgaven fra Detroit er Cargo-utgaven strukket med 10 cm og måler 505 x 198 x 196 cm over en akselavstand på 330 cm. Den har en oppgitt nyttelast på 800 kg.

Slik den står utstilt i LA er I.D. Buzz Cargo innredet som en support-bil for rekordbilen I.D. Pikes Peak som satte ny rekord i det legendariske bakkeløpet sist sommer. Derfor er den dekortert i Volkswagen R-farger og utstyrt med kart over ruta.

Powered by Labrador CMS