-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Avverget dobbeltulovlig kabotasje i bulkfirma
Utekontrollen ved Jessheim trafikkstasjon stoppet 22. mai en svenskregistrert trekkvogn med bulktransport-tralle fra det norskkontrollerte firmaet Bess Transport AB.
KABOTASJE: Bess Transport AB merker sine biler med «a Blomquist company».
Bedriften er etter det vi erfarer heleid av Jørgensen AS, som igjen er kontrollert av Ragnar Blomquist gjennom Blomquist Eiendom AS.
Sjåføren viser først fram tre fraktbrev, og den svenske bilen kjører angivelig ved kontrollen et kabotasjeoppdrag med frakt av kalk fra Hylla i Trøndelag, og skal til Slemmestad i Røyken kommune rett vest for Oslo.
Det viser seg imidlertid at bilen for det første er i Norge på åttende dagen, som er utenfor begrensningen på 7 dager/3 oppdrag for å kjøre lovlig kabotasje.
Ved nærmere gjennomgang av kjøre- og hviletid, fremkommer det dessuten at bilen har kjørt vesentlig mer og til flere steder enn det fraktbrevene tilsier. Når kontrollørene konfronterer sjåføren med ette, dukker det først ett fraktbrev til opp – og så enda ett.
Den kontrollerte bilen er altså i Norge på åttende dagen med sitt femte fraktoppdrag.
Men det stopper ikke der.
Den første konsekvensen er at den kontrollerte bilen er nødt til å kjøre tom ut av landet. Sjåføren ringer derfor sin sjef, som sender ny bil fra samme firma, Bess Transport AB, for å transportere lasten videre.
Men det får ikke den nye bilen gjøre før kontrollørene på Jessheim har sjekket papirene. Og der finner de riktignok dokumentasjon på inngående last – men som ikke er datert!
- Den svenske sjåføren var positiv til at vi sjekket for kabotasje, for det gjorde de aldri hjemme i Sverige, forteller Bjørn Uno Rogneby fra Faggruppe Kjøretøy Jessheim. – Men han var ikke fullt så fornøyd da heller ikke han kunne ta lasten videre.
- Hvem er transportkjøper i denne frakten?
- Det er ikke helt klart, men befrakter er oppgitt å være Jørgensen AS, sier Rogneby. Han forteller at etter hvert ble en norsk transportør tilkalt for å frakte kalken til Slemmestad.
- Vi har nå skrevet anmeldelse som blir levert til Romerike politidistrikt. Vi venter kun på en jurist vi vet kjenner kabotasjeområdet fra før, opplyser Rogneby, som også kan fortelle at de svenske bilene er sendt hjem.
- I dette tilfellet er det ikke sjåføren vi forfølger, men transportselskapet. Og siden det er svensk, i motsetning til enkelte andre land, er dette enkelt å følge opp i ettertid.
Bess Transport kjenner ikke saken
Bess Transport AB ble etablert i 1999, og har hovedsete på øyen Tjörn ikke langt fra Stenungsund på E6 mellom Gøteborg og Uddevalla. I følge hjemmesiden til selskapet inngår de i Blomquist AS konsernen, og drives av Bengt Olofsson.
Når YrkesBil ringer for å be om kommentar, opplyser imidlertid Olofsson at han ikke kjenner til saken. Han mener de gjeldende transportoppdragene er organisert gjennom ett av kontorene i Norge, men ønsker ikke opplyse om hvilket.
Olofsson ber om tid for å undersøke saken nærmere.
Kort tid senere får YrkesBil telefon fra Jens Petter Blomquist, driftsansvarlig for Jørgensen AS. Hen medgir overfor Yrkesbil at hendelsen er svært uheldig.
- Det er ikke all reklame som er god reklame, men jeg bekrefter de faktiske forhold som dere refererer til. Det som har skjedd er menneskelig svikt. Det er en som har tatt en dårlig avgjørelse i et hektisk øyeblikk. Det var ikke bevisst.
Bilene som ble stoppet tilhører Bess Transport, underleverandør til Jørgensen i Norge. Bilene kjører fast for selskapet, og oppdraget ble organisert fra avdelingen på Bamble i Norge.
- Bess Transport opptrer slik vi oppfatter det helt legitimt til vanlig. Denne ene historien må være et unntakstilfelle.
- Er det svikt i rutiner?
- Vi følger kontinuerlig med på hva bilene gjør når de er i Norge. Vi har biler som går mellom Sverige, Danmark og Norge. De kommer inn fra over hele landet, og blir ofte brukt på innlandsoppdrag, svarer Jens Petter Blomquist.
- Denne saken har blitt et case internt. Jeg vet ikke hva reaksjonene blir mot Bess. Tidligere har det har vært saker der bøtenivåer blir høyt, så vi får se.
- Uansett ligger ansvaret hos oss. Dette er en bil som kjører permanent for oss, og vi skal ha full kontroll på hva og hvor den bilen er til enhver tid. Dette er en type aktivitet som ikke vi vil være bekjent av.
Har du tips eller kommentarer rundt dette temaet, kontakt gjerne redaksjonen.
Email: anette.berve@bilforlaget.no