-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hvor tregt kan modulsaken gå?
Når Samferdselsdepartementet nå forlenger prøveordningen for 25,25 meter, nærmer konseptet seg 20 år ved prøvetidens (antatte) slutt.
Det er over 14 år siden YrkesBil først slo 25,25-konseptet stort opp.
Vi påpekte en rekke gevinster for både bileierne og for samfunnet. I mellomtiden har blant annet Nederland rukket å teste dette i 10 år - og har rapportert entydig om modulvogntogenes fortrinn.
I Norge, derimot, har vi kun så vidt kommet i gang med utprøving (2008). Men TØI har rukket å konkludere med at deltagelsen er så lav at prøveprosjektet antagelig ikke vil gi pålitelige resultater.
Samferdselsdepartementet utrederderfor nå om de skal utvide prøveordningen i fem år til. Se egen sak.
Men hva skal de egentlig finne ut som ikke er funnet ut allerede? Jo, blant annet om modulvogntog gir jernbanen for sterk konkurranse.
Det høres fornuftig ut. Helt til vi husker følgende: Transport av gods på bane utgjør i dag en brøkdel av mengden gods på veiene. Samtidig er banekapasiteten sprengt – nå og i årevis fremover.
Summen i regnestykket er forholdsvis enkel å sette opp:
Det finnes interessegrupper i politikk, byråkrati og næringsliv med egeninteresse av og vilje til å trenere 25,25 så lenge som mulig.
Selv om en tilpassing av 25,25 i Norge både er mulig på kort varsel og vil tjene samfunnet mens banekapasitet bygges.
Ergo vil kun ekstremt hardnakkede transportører se 25,25 som et forretningsområde i nærmeste femårsperiode. Å kjempe mot vindmøller er kun for spesielt interesserte.
Haakon Førde, redaktør i YrkesBil