Stilfull volum-V8-er

Et bra bilkjøp betyr riktig bil til riktig pris. Og Scania R580en er fin den, men hva koster egentlig 150 hester ekstra? Bare rundt 75.000 kroner i kjøpesum…

Publisert

LYGNASÆTER: Den gir følelsen av noe inderlig innkjørt og velkjent når man klatrer opp og inn bak rattet i Scanias R-serie.

Også den nye V8-serien med Euro 6-motor. Og selv for en småblasert journalist som for det første kjører lite lastebil, og stort sett bare det nyeste av det nye, uten å få kjørt seg inn på noe.

Sete, ratt, dashbord og feeling er akkurat som før, bare litt bedre. I et tradisjonelt svart Scania-interiør oppleves det hele akkurat like premium og nybiltight som det skal være. Som en skinnjakke som passer perfekt fra første dag.

Med tanke på at Scania akkurat nå har en av de meste «modne» hyttene i startfeltet, så er akkurat den godfølelsen viktig. Det må nemlig veie opp for alle de små og store finessene og fornyelsene konkurrentene kan skilte med.

Faste lesere vil muligens bemerke at «Jøss, den bilen har jo Yrkesbil skrevet om før?». Det stemmer, på side 38 i maiutgaven 2013. Da ble nye Streamline lansert med prøvekjøring ut fra fabrikken i Södertälje – og vi kjørte og fotograferte akkurat denne bilen.

«Vårens vakreste eventyr» skrev vi den gang.

Mai i år, nøyaktige ett år senere, er det 1 plussgrad og sludd på Lygnasæter. Demosenteret til Scania på Kløfta har supplert bilen med egen tralle, og totalvekten ligger tett oppunder 50 tonn. Men den seige bakken opp mellom anleggsarbeidene fra Brandbu har gått som en drøm.

Vi er et øyeblikk nedom 9. gir og 42 km/t på det bratteste, som er på linje med det beste av andre tilsvarende lastede biler vi har kjørt opp her. Humøret stiger raskt til type perle. Dette er en arbeidsplass man godt kan være villig til å strekke seg langt for å sikre seg.

Koster det så smaker det
Men så var det djevelen… Det finnes jo enda grommere saker fra Scania nå. Siden vi kjørte 580en i Sverige i fjor, har også storebror 730 kommet til i Euro 6-utgave. Og den er enda tøffere i trynet, rene racerbilen i trafikken.

Ulempen er selvsagt prispåslaget. Men er det så ille? Tar vi utgangspunkt i priser Scania presenterte på demonstrasjonsbilene på vinterarrangementet på Trysil tidligere i år, skiller det ca. 77.000 kroner i bilpris mellom to tilsvarende utrustede 580 og 730.

Gitt at de to bilene koster det samme å drive (man kjører jo økonomisk med 730 om man vil, både når det gjelder diesel og dekk), og fordeler det hele på 60 måneder leasing skiller det ikke mer enn 1280 kroner måneden i følge Scanias tall…

Og det skkal vel ikke rare ekstraoppdraget til for å tjene inn en så liten sum? Tja. Gitt at man har tre prosent resultatmargin i regnskapet, altså omtrent gjennomsnitt for bransjen, da skal man fakturere for, la oss se, 1280 delt på 3 ganger 100 = 42.600 kroner mer. Per måned!

Det forblir nok 580 på meg, ja, om jeg skal betale for det selv.

Langtransport-fokus
Streamline-serien er i utgangspunktet myntet på langtransport. Og selv om navnet i seg selv lover spitzenklasse aerodynamikk, er det viktig å merke seg at det ligger mye annen fornyet teknologi i Streamline-pakken også:

Som for eksempel stadig forbedret «backoffice» som dressfolket liker å kalle det, i form av proaktiv service og vedlikehold av bilen via fjernovervåking.

Av mange små detaljer kan blant annet nevnes at motstanden i girkassen er redusert ved at man har senket oljenivået. Det er for øvrig heller ingen sjenanse for komforten at denne bilen har stålfjærer foran.

Kontinuerlig coaching av sjåførene er et annet eksempel. Det er en usedvanlig nyttig funksjon for å holde drivstoffokus. En nyhet er at informasjone nå også er åpnet for å dele med bileier. Tidligere har informasjonen kun gått til sjåfør.

580en er utstyrt med de tre girprogrammene standard, economy og power. Man sjalter enkelt mellom programmene ved å vri en bryter på gir/retarderspaken, og som dermed endre en rekke styringsparametere i motor, giring og GPS-strategi.

Scanias active prediction med ecoroll
En viktig andel av Streamline-konseptet er for øvrig den GPS-assisterte fartsholderen som vi synes jeg er et suverent hjelpemiddel.

Ved hjelp av satelittposisjonering og kartdata som forteller om veiens stigninger og utforbakker, kan datamaskinen velge den optimale hastigheten for å få maksimal utbytte av bilens kinetiske energi.

Spesielt nå som Scania også har fått frirullingsfunksjon også. Men: Så var det kartdata da. Kan noen få ut proppen og måle opp E16 mellom Gardermoen og E4/Hadelandsveien. Strekningen har vel eksistert i rundt ti år nå?

Lykke er en kraftfull retarder!
Frirullingens og den kraftige V8erens antitese er retarderen, en funksjon som ofte vies uforholdsmessig lite plass. Den er knapt nok forstått av flatlandseuropeere.

Ned igjen til Brandbu er derfor en sann fornøyelse å lene seg på automatisk 320 kW eksosbrems ved 2400 omdrerininger og integrert R4100 retarder.

Det gir kraftfølelse det, og til en langt lavere pris enn en 730.

Fakta Scania R580 LA6x2MNA Streamline
Mål: 310 cm akselavstand, 48 tonn aktuell vekt.

Motor: Scanias 16,4-liters V8er, Euro 6 med XPI, EGR, VGT, DOC, DPF og SCR. 130 mm boring, 154 mm slaglengde. 17,4:1 i kompresjon. 43 liter olje.
Ytelser: 580 hk v/1900 omdr., 2950 Nm v/1000-1350 omdr.
Gir&bremser: Scania 12+2-trinns girkasse med 2-pedals Opticruise.

Girprogram: Standard, Power, Economy.
Aksler: Foran 8 tonn med 3x29 mm parabelfjærer, bak 19 tonn (11,5+7,5) og luft.
Hytte: CR19T med firepunkt luftfjæring
Dekk: Styrehjul 385/55R22.5, driv- og løpeaksel 315/70R22.5, Michelin-utrustet
Førerassistanse: Blant annet ESP antiskrens, LDW filskiftvarsler, SDS sjåførsupport, SAP GPS-assistert fartsholder.

Powered by Labrador CMS