-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Strøm til tusen varebiler
Kommende år skal det selges 1000 elektriske Peugeot Partner i Norge. Vi har kjørt nykommeren som skal være på plass i oktober/november.
VAREBIL: Det kommende året vil gi oss flere elektrisk drevne varebiler på markedet. Peugeot og Nissan er blant produsentene som straks er klare med nye produkter.
Men først ute er Peugeot, som leverer de første elektrisk drevne Partnere til norske kunder i løpet av oktober/november. Vi har kjørt nettopp kjørt en prototyp av bilen.
Serieproduksjonen kommer i gang i disse dager, og blant de 1000 bilene som kommer til Norge i løpet av de første året, vil brorparten gå til Posten.
Oslo kommune og Bergen kommuner er også store kunder for importøren.
Arbeidsplassen
Arbeidsplassen i denne varebilen – altså de omgivelser som sjåføren setter seg inn i hver dag – er nesten identisk med hva du finner i en hvilken som helst dieseldrevet Partner. Bortsett fra på ett punkt. Her finner du ingen girspak, verken i gulvet eller på rattet.
Bilen har trinnløs automat, og girvelgeren er rett og slett en liten knott, et lite ratt på størrelse med en snuseske, på dashbordet til høyre for rattet. Her velger du oversiktlig og kjapt mellom Park, Revers, Nøytral og Drive. Her slipper du å irritere deg over slarkete girskift, for å si det sånn.
Førersetet er høyderegulerbart, mens rattet kan justeres i både høyde og lengde. Vår prøvebil har plass til tre, og ryggen på midtsetet kan legges ned slik at det danner et bord.
To skyvedører
Varerommet er utstyrt med seks solide surrekroker. Det er innvendig kledning i nedre del av varerommet, opp til vindushøyde. Sidehengslede bakdører med 180 graders åpning gir full pallebredde bakfra. Skyvedør på høyre side hører til standardutstyret.
Vår prøvebil har skyvedør også på venstre side – en ren bonus når det gjelder adkomst til varerommet.
Kjøremessig skiller el-bilen seg lite fra en dieseldrevet utgave, bortsett fra fraværet av motorlyd. Dreiemomentet ligger midt mellom hva du har til rådighet i 75- og 90-hk HDi-motorene. Ettersom elektromotoren gir fullt moment fra null, kan man ikke klage på akselerasjonen.
Vi har kjørt bilen i utgave L1, som har et varerom som rommer 3,3 kubikkmeter og en maksimal nyttelast på 620 kg. Bilen leveres også i utgave L2 som rommer 3,7 kubikk, men hvor nyttelasten er ca 80 kg lavere.
Tilleggsprisen på vår prøvebil skyldes navigasjonssystemet, hvor skjermen er plassert høyt oppe på midtkonsollen. LED-kjørelys vil komme en gang på nyåret.
Og rekkeviddespøkelset?
Rekkeviddefrykt er et kjent begrep for eiere av elektriske biler. Frykten for uforutsette ting underveis slik at man ikke har nok strøm til å komme frem.
Når vi her snakker om elektriske varebiler, handler det ikke «bare» om å komme frem dit vi skal – det handler om å rekke frem og tilbake for å gjøre en jobb. Har bilen kortere rekkevidde enn forventet, går det både på bekostning av oppdragsgiverens lønnsomhet og sjåførens lønn. Derfor er det viktige spørsmålet: Hvor lang rekkevidde har Partner Full Electric?
Svaret må deles i to – minst. Den teoretiske rekkevidden, målt etter den såkalte NEDC-normen, er 170 kilometer. I praksis i norsk hverdag ligger rekkevidden innenfor så vidt brede rammer som mellom 85 og 120 kilometer. Rekkevidden er nemlig avhengig av strømforbrukere som radio, klimaanlegg og lys, og ikke minst vær, føre og utetemperatur.
Sjef for flåtesalg hos Peugeot Norge, Per Netland, gir oss et eksempel på rekkevidde fra den praktiske hverdag:
- Posten, som er en av de kommende store kundene våre på elektrisk Partner, har hatt en bil på prøve. På en lading kjørte den en strekning på 65 kilometer.
Isolert sett ikke så imponerende, før Netland legger til: – På denne strekningen hadde de omtrent 200 start og stopp underveis.
FAKTA Peugeot Partner Full Electric L1
Motorytelse: 49 kW/67 hk. To litium-ion-batterier med kapasitet 22,5 kWh.
Moment: 200 Nm.
Maks. hastighet: 110 km/t.
Maks. rekkevidde: 170 km NEDC-norm.
Lengde/bredde/høyde: 438/211/181 cm.
Akselavstand: 272 cm.
Dekk: Michelin Agilis 51, 195/70 R15 C.
Ladetid: 7-15 timer via ladekabel med 8-14 A autoswitch.
Pris basis: kr. 241.000.
Pris som prøvekjørt: kr. 249.900.