Tredje generasjon Sorento er nå godkjent som varebil.

Tredje generasjon Sorento er nå godkjent som varebil.

Under bakdøra er det en høy kant og foran kanten er det en konsoll som blant annet inneholder varseltrekant. Dermed blir det langt inn til selve varerommet.

Komforten bak rattet er uventet god og man slipper å sitte med rattet i magen.

Klarte å få plass til «statskassa»

Kia har maktet å presse «statskassa» inn i nye Sorento. Dermed blir bilen godkjent som varebil og grønne skilter. Men varerommet er ikke helt A4.

Publisert

I april lanserte Kia tredje generasjon av Sorento. En moderne SUV med firehjulsdrift og høyere bakkeklaring enn en personbil.

Flere har stilt spørsmålet om det i varerommet ikke er stor nok plass til den såkalte statskassa (en rettvinklet kasse med lengde/bredde/høyde 140 x 90 x 105 cm) slik at bilen kan bli varebil med lavere avgifter. Nå foreligger varebilen innredet og ombygget i Norge.

Som et «badekar»

Endringene bak i varerommet er at deler av innvendig tak er blitt tynnere for å gi plass til statskassa. Men det er ikke gjort noen endringer av karosseriet.

Varerommet er imidlertid annerledes enn på mange andre varebiler. På grunn av høy kant under bakdøra blir varerommet som et «badekar».

Skal varer inn og ut gjennom bakdøra må de løftes høyt over kanten. I tillegg har Kia valgt å beholde en liten kasse foran kanten under bakdøra, for lagring av varseltrekant og lignende. Dermed blir det lengre enn langt fra bilens bakdør og inn til selve lastegulvet.

Lettere er det å laste via bilens to sidedører der det ikke er noen kant i det hele tatt.

Mer for gull enn for stein

Den nye «varebilen» oser at den aldri har vært konstruert eller innredet for å være en arbeidshingst eller en grov varebil.

Innredningen i den norske varebilversjonen bærer også preg av at bilen egner seg mer til å frakte gull, diamanter og kofferter enn stein, maling og byggevarer.

Større bil

Sammenlignet med tidligere Sorento har den nye versjonen økte utvendige mål og lengre akselavstand. Det betyr i første rekke at det er uventet god plass i kupeen, selv med skillevegg av netting rett bak setene.

Du føler ikke at du sitter med «rattet i magen», og førermiljøet er gedigent med lett tilgjengelige knapper og brytere. Man sitter høyt og fritt, og den 2.2 liter store turbodieselmotoren på 200 hk har lavt støynivå. Bilen leveres med manuell eller automatgir, og med samme firhjulstrekk-systemet som personbilen.

Godt utstyrt

Allerede innstegsmodellen Active er godt utstyrt, med Xenon lys, elektrisk justerbart førersete og navigasjon som standard.

Sorento kan også leveres med monitor med fire kameraer, adaptiv cruise-kontroll og automatisk bakluke som åpner og lukker seg ved å trykke på en knapp og lignende.

Prisene starter på 439.900,- inkludert moms med utstyrsnivå Active og manuelt gir.

Powered by Labrador CMS